Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHomb, Anders
dc.date.accessioned2022-08-23T02:58:37Z
dc.date.available2022-08-23T02:58:37Z
dc.date.created2022-08-18T09:09:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-536-1763-3
dc.identifier.issn1894-1583
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012962
dc.description.abstractRapporten presenterer resultater fra en kartlegging av forskningslitteratur om akustiske forhold i undervisningsrom. Hovedformålet er å sammenstille kunnskapsgrunnlaget og å evaluere relevante metoder for å planlegge gode undervisningsarealer. Arbeidet er basert på en større litteraturgjennomgang samt innhenting av erfaringsbasert kunnskap fra noen nordiske akustikere. Kartleggingen er avgrenset til litteratur og innhold om romakustikk og støy, og rapporten er inndelt i temaområder innenfor disse hovedtemaene. Momenter knyttet til luft- og trinnlydisolasjon mellom rom i skolebygg inngår ikke i dette arbeidet. Fra et akustisk synspunkt kjennetegnes et godt læringsmiljø ved at alle oppfatter taleinforma-sjon tilstrekkelig tydelig i alle rom som er planlagt for verbal kommunikasjon. Videre er det viktig at elevene i liten grad blir distrahert av støyende aktiviteter, slik at de kan opprettholde konsentrasjon om læringsarbeidet. For å belyse dette er rapporten oppdelt i temaområdene taletydelighet, aktivitetsstøy, åpne undervisningsarealer, måle- og beregnings-parametre samt krav og retningslinjer. Flere av disse temaområdene griper imidlertid inn i hverandre. Rapporten inneholder i tillegg et kapittel som evaluerer kunnskapsstatus. Eksisterende forskningslitteratur gir et godt underlag og en rekke anbefalinger basert på omfattende dokumentasjon. Det er imidlertid nokså mangelfulle kunnskaper når det gjelder parametre som er sikre indikatorer for de akustiske forholdene i større rom, og hvordan slike rom skal defineres og prosjekteres. For større romløsninger er det ikke et konsistent kunn-skapsgrunnlag, men klart belyst at elever med økte læringsbehov er spesielt følsomme for effekten av uheldige akustiske forhold. En annen konklusjon er at store, åpne under-visningsarealer kun bør velges når man kan forutsette at det er en høy grad av koordinering mellom aktivitetene i de ulike sonene/gruppene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEF akademisk forlagen_US
dc.relation.ispartofSINTEF Fag
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Fag;92
dc.rightsCC BY 4.0*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectLitteraturstudiumen_US
dc.subjectAkustisk reguleringen_US
dc.subjectStøyen_US
dc.subjectUndervisningsromen_US
dc.titleLydforhold og akustiske parametre i undervisningsrom. Kunnskapsgrunnlagen_US
dc.title.alternativeLydforhold og akustiske parametre i undervisningsrom. Kunnskapsgrunnlagen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Forfatterne. Utgitt av SINTEF akademisk forlagen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500en_US
dc.source.pagenumber42en_US
dc.identifier.cristin2044020
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 310052en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

CC BY 4.0
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som CC BY 4.0