Lydforhold og akustiske parametre i undervisningsrom. Kunnskapsgrunnlag
Research report
Published version
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [6144]
- Rapporter fra SINTEF Community [805]
- SINTEF Community [2368]
- SINTEF Fag; SINTEF Research [108]
Abstract
Rapporten presenterer resultater fra en kartlegging av forskningslitteratur om akustiske forhold i undervisningsrom. Hovedformålet er å sammenstille kunnskapsgrunnlaget og å evaluere relevante metoder for å planlegge gode undervisningsarealer.
Arbeidet er basert på en større litteraturgjennomgang samt innhenting av erfaringsbasert kunnskap fra noen nordiske akustikere. Kartleggingen er avgrenset til litteratur og innhold om romakustikk og støy, og rapporten er inndelt i temaområder innenfor disse hovedtemaene. Momenter knyttet til luft- og trinnlydisolasjon mellom rom i skolebygg inngår ikke i dette arbeidet.
Fra et akustisk synspunkt kjennetegnes et godt læringsmiljø ved at alle oppfatter taleinforma-sjon tilstrekkelig tydelig i alle rom som er planlagt for verbal kommunikasjon. Videre er det viktig at elevene i liten grad blir distrahert av støyende aktiviteter, slik at de kan opprettholde konsentrasjon om læringsarbeidet. For å belyse dette er rapporten oppdelt i temaområdene taletydelighet, aktivitetsstøy, åpne undervisningsarealer, måle- og beregnings-parametre samt krav og retningslinjer. Flere av disse temaområdene griper imidlertid inn i hverandre. Rapporten inneholder i tillegg et kapittel som evaluerer kunnskapsstatus.
Eksisterende forskningslitteratur gir et godt underlag og en rekke anbefalinger basert på omfattende dokumentasjon. Det er imidlertid nokså mangelfulle kunnskaper når det gjelder parametre som er sikre indikatorer for de akustiske forholdene i større rom, og hvordan slike rom skal defineres og prosjekteres. For større romløsninger er det ikke et konsistent kunn-skapsgrunnlag, men klart belyst at elever med økte læringsbehov er spesielt følsomme for effekten av uheldige akustiske forhold. En annen konklusjon er at store, åpne under-visningsarealer kun bør velges når man kan forutsette at det er en høy grad av koordinering mellom aktivitetene i de ulike sonene/gruppene.
Morgendagens skoler