Storgata nord-prosjektet i Tromsø. Klimatiltaksanalyse for anleggsfasen
Research report
Published version
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5912]
- Rapporter fra SINTEF Community [792]
- SINTEF Community [2286]
- SINTEF Notat [51]
Abstract
SINTEF har gjennomført en klimatiltaksanalyse av anleggsplassaktivitetene for renoverings-prosjektet i Storgata nord i Tromsø. Det omfatter en kartlegging av mulige tiltak som bidrar til klimagassutslippsreduksjon i anleggsfasen. I samråd med Tromsø kommune er det gjennomført klimagassberegninger og merkostnadsanalyse for de foreslåtte scenarioene. Hen-sikten er å kartlegge mulige tiltak Tromsø kommune kan vurdere å iverksette i prosjektet og viser både effekten på klimagassutslippsreduksjon og eventuelle merkostnader.
Kartleggingen av mulige tiltak for reduksjon av klimagassutslipp viser en potensiell besparelse på 133–247 tCO2ekv. ved å bruke fossilfrie eller utslippsfrie løsninger for anleggsmaskiner, massetransport og teletining. Merkostnadsanalysen viser at det kan forekomme merkostnader på 125 950–720 650 NOK ved bruk av fossilfrie eller utslippsfrie anleggsmaskiner og alternative løsninger for teletining, samtidig som den viser mulige kostnadsbesparelser på 922 300–1 383 500 NOK for massetransportløsninger. SINTEF has carried out an analysis of emission reduction measures from the construction site activities for the renovation project Storgata nord in Tromsø. This involves a mapping of possible measures that can contribute to greenhouse gas emission (GHG) reduction in the construction phase for the renovation project. GHG emission calculations and an additional cost analysis have been carried out for the different scenarios that are developed in collaboration with Tromsø municipality. The purpose of the analysis is to map the potential measures Tromsø municipality can consider implementing in this project, showing both the effect on GHG emission reductions and any additional costs this might lead to.
The results from the analysis of emission reduction measures show a potential reduction in GHG emissions of 133–247 tCO2eq. by using alternative fossil free or emission free solutions for construction machinery, mass transport and thawing processes. The additional cost analysis shows that additional costs of between 125 950–720 650 Norwegian kroner (NOK) can occur when using alternative fossil free or emission free solutions for construction machinery and thawing processes. However, there might be cost savings of between 922 300–1 383 500 NOK for the alternative mass transport solutions.