Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFufa, Selamawit Mamo
dc.contributor.authorVandervaeren, Camille
dc.contributor.authorFjellheim, Kristin
dc.date.accessioned2022-06-09T10:09:59Z
dc.date.available2022-06-09T10:09:59Z
dc.date.created2022-06-08T15:21:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-536-1757-2
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998094
dc.description.abstractSINTEF har gjennomført en klimatiltaksanalyse av anleggsplassaktivitetene for renoverings-prosjektet i Storgata nord i Tromsø. Det omfatter en kartlegging av mulige tiltak som bidrar til klimagassutslippsreduksjon i anleggsfasen. I samråd med Tromsø kommune er det gjennomført klimagassberegninger og merkostnadsanalyse for de foreslåtte scenarioene. Hen-sikten er å kartlegge mulige tiltak Tromsø kommune kan vurdere å iverksette i prosjektet og viser både effekten på klimagassutslippsreduksjon og eventuelle merkostnader. Kartleggingen av mulige tiltak for reduksjon av klimagassutslipp viser en potensiell besparelse på 133–247 tCO2ekv. ved å bruke fossilfrie eller utslippsfrie løsninger for anleggsmaskiner, massetransport og teletining. Merkostnadsanalysen viser at det kan forekomme merkostnader på 125 950–720 650 NOK ved bruk av fossilfrie eller utslippsfrie anleggsmaskiner og alternative løsninger for teletining, samtidig som den viser mulige kostnadsbesparelser på 922 300–1 383 500 NOK for massetransportløsninger.en_US
dc.description.abstractSINTEF has carried out an analysis of emission reduction measures from the construction site activities for the renovation project Storgata nord in Tromsø. This involves a mapping of possible measures that can contribute to greenhouse gas emission (GHG) reduction in the construction phase for the renovation project. GHG emission calculations and an additional cost analysis have been carried out for the different scenarios that are developed in collaboration with Tromsø municipality. The purpose of the analysis is to map the potential measures Tromsø municipality can consider implementing in this project, showing both the effect on GHG emission reductions and any additional costs this might lead to. The results from the analysis of emission reduction measures show a potential reduction in GHG emissions of 133–247 tCO2eq. by using alternative fossil free or emission free solutions for construction machinery, mass transport and thawing processes. The additional cost analysis shows that additional costs of between 125 950–720 650 Norwegian kroner (NOK) can occur when using alternative fossil free or emission free solutions for construction machinery and thawing processes. However, there might be cost savings of between 922 300–1 383 500 NOK for the alternative mass transport solutions.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEF akademisk forlagen_US
dc.relation.ispartofSINTEF Notat
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Notat;45
dc.subjectAnleggsmaskinen_US
dc.subjectMassetransporten_US
dc.subjectTeletiningen_US
dc.subjectUtslippsfrien_US
dc.subjectFossilfrien_US
dc.subjectKlimagassutslippsreduksjonen_US
dc.titleStorgata nord-prosjektet i Tromsø. Klimatiltaksanalyse for anleggsfasenen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 SINTEF akademsik forlagen_US
dc.source.pagenumber36en_US
dc.identifier.cristin2030275
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel