Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWågø, Solvår Irene
dc.contributor.authorClauß, John
dc.contributor.authorMathisen, Hans Martin
dc.contributor.authorGustavsen, Kai
dc.contributor.authorGullbrekken, Lars
dc.contributor.authorHomb, Anders
dc.date.accessioned2021-11-01T07:56:13Z
dc.date.available2021-11-01T07:56:13Z
dc.date.created2021-10-31T15:18:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-536-1721-3
dc.identifier.issn1894-1583
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826698
dc.description.abstractMålet for prosjektet "Skoler på vent" har vært å kartlegge innemiljøet og innemiljø-relaterte helseutfordringer i skolebygninger som er satt på vent, det vil si skolebygninger som venter på oppgraderinger eller som skal rives og erstattes med nybygg. På bakgrunn av denne kartleggingen har målet vært å foreslå enkle tiltak og rutiner som kan igangsettes på den enkelte skole for å avhjelpe situasjonen i venteperioden. For å etterprøve effekten av igangsatte tiltak har vi foretatt undersøkelser både før og etter tiltak, for å se hvilke som har hatt best effekt. Erfaringer fra prosjektet: • Målinger og analyser som gjennomføres av en ekstern og upartisk aktør, er et fint verktøy for skoleledelse og kommuner for å avdekke utfordringer og sette inn riktige tiltak. • Kombinasjonen av både målinger, intervjuer og spørreundersøkelse gir gode forutsetninger for å vurdere inneklimaet ved skolene. • De fleste tiltakene er generelle og kan gjennomføres også på andre skoler eller i andre formålsbygg. • Informasjon og bevisstgjøring er viktig for å få gjennomført rutiner som kan bidra til at skoler på vent kan ha et tilfredsstillende innemiljø i venteperioden. Å informere elever og ansatte og å gjøre dem bevisste på hva de selv kan bidra med, er det enkleste, billigste og mest effektive tiltaket fra skoleledelsens side, både i skoler på vent så vel som i nye skolebygg. Formålet med prosjektet har også vært å bidra til at innemiljøet på den enkelte skole som deltok i undersøkelsen, ble bedre. Dette er oppnådd ved to av skolene. Basert på kunnskapen utviklet i prosjektet, har vi utviklet et sett med prosedyrer og tiltak. Disse skal bli en del av en digital "verktøykasse" som kan brukes av skoler i en sårbar mellomfase. Tiltakene har overføringsverdi til andre kommuner og andre skoler med like utfordringer, og kunnskapen kan også ha overføringsverdi til neste generasjon læringsbygg. Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) er prosjekteier og arbeider med ulike samarbeidspartnere og løsninger for å gjøre verktøykassa tilgjengelig. Første versjon er nå innarbeidet på NAAF sine nettsider innunder temaet "skoler og barnehager": https://www.naaf.no/fokusomrader/inneklima/skolerBarnehager/prosjekter/Skoler_paa_vent/Verktoykasse/
dc.language.isonob
dc.publisherSINTEF akademisk forlag
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Fag;85
dc.rightsCC BY 4.0*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectInneklima
dc.subjectInnemiljø
dc.subjectHelse
dc.subjectSkole
dc.subjectTiltak
dc.titleSkoler på vent. Tiltak for å ivareta inneklima og helse
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.rights.holder© 2021 Forfatterne. Utgitt av SINTEF akademisk forlag
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500
dc.source.pagenumber139
dc.identifier.cristin1949933
dc.description.localcode102019292
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

CC BY 4.0
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som CC BY 4.0