Trafikksikkerhet for automatiserte kjøretøy - SmartFeeder: Erfaringer fra norske piloter med selvkjørende minibusser
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2725002Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5925]
- Rapporter fra SINTEF Community [792]
- SINTEF Community [2286]
Sammendrag
Vi presenterer her resultater fra fem norske pilotprosjekt i perioden 2018‐2020 med automatiserte minibusser. Deretter settes resultatene inn i en bredere kontekst med oppdatert kunnskap fra litteraturundersøkelser (State‐of‐the‐art). Denne delen gir innblikk i status på teknologi og trafikksikkerhet innen utvikling av automatiserte privatbiler og tilsvarende selvkjørende busser internasjonalt. Resultatene fra omfattende pilotering i Norge med selvkjørende minibusser viser at det tross betydelig eksponering i trafikk, ikke har vært alvorlige hendelser. Det har det heller ikke vært internasjonalt med denne typen selvkjørende minibusser med sikkerhetsoperatør ombord. Det er fremdeles svakheter ved teknologien. Både funksjonelle og trafikksikkerhetsmessige svakheter er avdekket i de norske pilotene og med tilsvarende minibusser internasjonalt. Det kommer også frem av ulykker med kjøretøy på SAE nivå 2‐4 (Tesla, Uber, Google, AGV) som det er redegjort for i denne rapporten. Evnen til å gjenkjenne objekter, forutse uventede situasjoner og samhandle med andre myke trafikanter og kjøretøy bør forbedres. For å kompensere for disse svakhetene kan det i en overgangsfase være fornuftig å etablere et kontrollrom for overvåkning og eventuelt gripe inn. Automatisering har skapt nye typer ulykker, men automatiserte kjøretøy kjører ikke i ruset tilstand, er ikke uoppmerksomme, søvnige, aggressive og de følger trafikkregler til punkt og prikke dersom trafikkreglene digitaliseres. Selv om de forårsaker noen nye ulykker, vil det skje en stadig forbedring av teknologien. Pågående utvikling innen kunstig intelligens (AI) og lærende systemer vil være viktig for å heve dagens automatiserte kjøretøy opp på et høyere nivå som tillater høyere hastigheter og bruk i alle typer trafikkmiljø.Automatiserte kjøretøy tar lærdom