Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJenssen, Gunnar
dc.contributor.authorMoen, Terje
dc.date.accessioned2021-01-27T14:04:25Z
dc.date.available2021-01-27T14:04:25Z
dc.date.created2021-01-26T08:47:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978‐82‐14‐06562‐6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2725002
dc.description.abstractVi presenterer her resultater fra fem norske pilotprosjekt i perioden 2018‐2020 med automatiserte minibusser. Deretter settes resultatene inn i en bredere kontekst med oppdatert kunnskap fra litteraturundersøkelser (State‐of‐the‐art). Denne delen gir innblikk i status på teknologi og trafikksikkerhet innen utvikling av automatiserte privatbiler og tilsvarende selvkjørende busser internasjonalt. Resultatene fra omfattende pilotering i Norge med selvkjørende minibusser viser at det tross betydelig eksponering i trafikk, ikke har vært alvorlige hendelser. Det har det heller ikke vært internasjonalt med denne typen selvkjørende minibusser med sikkerhetsoperatør ombord. Det er fremdeles svakheter ved teknologien. Både funksjonelle og trafikksikkerhetsmessige svakheter er avdekket i de norske pilotene og med tilsvarende minibusser internasjonalt. Det kommer også frem av ulykker med kjøretøy på SAE nivå 2‐4 (Tesla, Uber, Google, AGV) som det er redegjort for i denne rapporten. Evnen til å gjenkjenne objekter, forutse uventede situasjoner og samhandle med andre myke trafikanter og kjøretøy bør forbedres. For å kompensere for disse svakhetene kan det i en overgangsfase være fornuftig å etablere et kontrollrom for overvåkning og eventuelt gripe inn. Automatisering har skapt nye typer ulykker, men automatiserte kjøretøy kjører ikke i ruset tilstand, er ikke uoppmerksomme, søvnige, aggressive og de følger trafikkregler til punkt og prikke dersom trafikkreglene digitaliseres. Selv om de forårsaker noen nye ulykker, vil det skje en stadig forbedring av teknologien. Pågående utvikling innen kunstig intelligens (AI) og lærende systemer vil være viktig for å heve dagens automatiserte kjøretøy opp på et høyere nivå som tillater høyere hastigheter og bruk i alle typer trafikkmiljø.Automatiserte kjøretøy tar lærdomen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEFen_US
dc.relation.ispartofseriesSINTEF rapport;2020:00985
dc.subjectTrafikksikkerheten_US
dc.subjectTransporten_US
dc.subjectAutomatiserte kjøretøyen_US
dc.subjectAutonome kjøretøyen_US
dc.subjectSelvkjørende kjøretøyen_US
dc.titleTrafikksikkerhet for automatiserte kjøretøy - SmartFeeder: Erfaringer fra norske piloter med selvkjørende minibusseren_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber84en_US
dc.identifier.cristin1879225
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel