Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorManum, Bendik
dc.contributor.authorNordström, Tobias
dc.contributor.authorRokseth, Lillian Sve
dc.contributor.authorSchön, Peter
dc.contributor.authorBjørgen, Astrid
dc.contributor.authorKarlsson, Hampus
dc.date.accessioned2024-05-27T08:51:31Z
dc.date.available2024-05-27T08:51:31Z
dc.date.created2024-05-27T10:13:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-536-1838-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131483
dc.description.abstractDenne rapporten sammenfatter ZEN-forskningen på byform og tilgjengelighet, et arbeid med vekt på GIS-baserte metoder for analyser og visualisering. Med klimagassutslipp som ramme og nabolag og bydeler som skala, har målet vært å utvikle analysemetoder og evalueringsverktøy for bruk av kommuner og andre aktører i konkret planlegging på område- og bynivå. Dette har gitt to kriterier for prioriteringene i arbeidet. Det ene er å identifisere egenskaper ved byform som direkte eller indirekte påvirker klimagassutslipp, dette til forskjell fra studier av byform mer generelt eller i andre sammenhenger. Det andre er at de aspektene ved byform som studeres, skal være innen det som bestemmes gjennom planlegging, og som dessuten kan analyseres og evalueres ut fra informasjonen som er tilgjengelig i de aktuelle fasene av prosjektutvikling og planlegging. På denne bakgrunnen har arbeidet bestått av tre hoveddeler: (1) identifisering av GIS-baserte metoder for modellering og analyser av byformegenskaper av betydning for klimagassutslipp, (2) uttesting og anvendelse av disse metodene i analyser og evalueringer av byutviklingsprosjekter med ZEN-pilotene som case, og (3) formulering av retningslinjer for planlegging både som innspill til konkrete byutviklingsprosjekter og som evalueringsverktøy i form av ZEN-KPIer (Key Performance Indicators). ZEN-KPIene er en viktig del av ZEN ved at det samler bredden av ZEN-forskningen i evaluerings-verktøy for bruk i konkret planlegging og prosjektevaluering. Prosessen med å utarbeide evalueringsverktøyene har foregått i samarbeid med ZEN-pilotprosjektene Sluppen (Trondheim), Bodø ny by - ny flyplass (Bodø) og Fornebu (Bærum). Basert på innspill fra planavdelingene i kommunene, innspill knyttet til forhold som tilgang til data, tilgang på GIS-kompetanse, oversiktlig sammenstilling av resultater og i hvilken grad kommunene gjennom plankart eller planbeskrivelse i kommunedelplaner eller reguleringsplaner har mulighet til å identifisere og bestemme byformegenskapene som inngår, har vi definert et sett av indikatorer for evaluering av byform på område og nabolagsskala. Indikatorene er anvendelige både i planlegging av nye større utbygginger og i vurdering og utvikling av eksisterende nabolag. Med dette håper vi å ha bidratt til verktøy som er nyttige både i arbeid med å utforme planer og for å vurdere konkrete planforslag. For å lykkes med bærekraftig og attraktiv byutvikling er det avgjørende at enkelttema som dem vi har presisert i indikatorene, ikke bare vurderes enkeltvis, men at det legges vekt på synergier mellom ulike tema. Både i korte og lange tidsperspektiv er det viktig å tenke fleksibilitet og blandet bruk når det gjelder overordnet arealdisponering, disponering av gaterom og ved valg av bygningstyper og bygningsutforming.en_US
dc.description.abstractThis report summarizes ZEN research on urban design and accessibility. With greenhouse gas emissions as the issue and urban neighbourhoods as the scale, the goal has been to develop analytical methods and evaluation tools for use by municipalities and other actors in planning at city and neighbourhood scale. This has provided two criteria for setting priorities in this work. One is to identify characteristics of urban form that directly or indirectly affect greenhouse gas emissions, as opposed to studies of urban form more generally or in other contexts. The second is that the aspects of urban form being studied should be within what is determined through planning, and which can also be analysed and evaluated on the basis of the information available in the relevant phases of project development and planning. On this background, the work has consisted of three main parts: (1) identification of GIS-based methods for modelling and analysing urban form characteristics influencing greenhouse gas emissions, (2) testing and applying these methods in analyses and evaluations of urban development proposals with the ZEN pilots as cases, and (3) formulation of guidelines for planning both as input to specific urban development projects and as evaluation tools in the form of ZEN KPIs (Key Performance Indicators). The ZEN KPIs are an important part of ZEN in that they bring together the breadth of ZEN research in a tool for use in planning and project evaluation. The process of developing the evaluation tools has taken place in collaboration with the ZEN pilot projects Sluppen (Trondheim), Bodø new city - new airport (Bodø) and Fornebu (Bærum). Based on input from the municipal planning departments related to factors like access to data, access to GIS expertise, clear compilation of results and the extent to which the municipalities are able to identify and determine the urban form characteristics included through planning maps or plan descriptions in municipal sub-plans or zoning plans, we have defined a set of indicators for evaluating urban form on neighbourhood and city scale. The indicators are applicable both in planning of entire new urban developments and in assessment and development of existing neighbourhoods. With this, we hope to contribute to tools that will be useful both in planning and for assessing urban development proposals. To succeed with sustainable and attractive urban development, it is crucial that individual topics such as those we have specified in the indicators not only are assessed separately, but that synergies between different topics are emphasised. In both short- and long-term perspectives, it is important to think flexibility and mixed use when it comes to overall land use, allocation of street spaces, and also when deciding types and layouts of blocks and buildings.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEF akademisk forlagen_US
dc.relation.ispartofZEN Report
dc.relation.ispartofseriesZEN Report;60
dc.subjectGHG emissionsen_US
dc.subjectUrban formen_US
dc.subjectGIS-modelsen_US
dc.subjectNetwork analysisen_US
dc.subjectLand useen_US
dc.subjectDiversityen_US
dc.subjectActive mobilityen_US
dc.subjectUrban freighten_US
dc.titleByform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualiseringen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber50en_US
dc.source.issue60en_US
dc.identifier.cristin2270979
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 257660en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel