Digital utvikling i Statped - en etterevaluering av Digitaliseringsprosjektets måloppnåelse
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090750Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5864]
- Rapporter fra SINTEF Digital [308]
- SINTEF Digital [2536]
Sammendrag
Rapporten gir et innblikk i den digitale utviklingen som har vært i Statped i perioden 2019-2022. Formålet var å
undersøke om Statped hadde nådd de ulike effektmålene som Digitaliseringsprosjektet (internt prosjekt i
Statped) etablerte for cirka fem år siden.
Resultatene viser at det har vært en fortsatt positiv utvikling blant ansatte i å sette seg inn i nye digitale verktøy
og mestre de vanligste digitale verktøy i Statped. Ansatte er også trygge på at de har tilgang på teknisk bistand
ved behov og er stort sett fornøyd med tilgjengelige verktøy og arbeidsmåter. Koronapandemien har akselerert
bruken av videomøter og andre digitale verktøy, men mange av de endringene vi har sett fra 2019 til 2020 har
fortsatt fram til 2022. Tid brukt på tjenestereiser er redusert med 56 prosent fra 2019 til 2022. Reisekostnadene
er redusert med 32 prosent i samme periode. Statped har hatt som mål å bli enda mer brukerorientert og å
redusere noe av avstanden til brukerne ved å opprette et lavterskeltilbud for kontakt. Dette har man oppnådd
ved å etablere tjenesten Spør Oss. Data fra tjenesten viser at det er et populært tilbud.
Statped har beveget seg i ønsket retning i henhold til effektmålene. Vi kan ikke si at Digitaliseringsprosjektet har
vært eneste årsak, men når koronapandemien kom var Statped som organisasjon godt forberedt med digital
infrastruktur på plass, og ansatte som hadde erfaring med videomøter og skybaserte samhandlingsplattformer.
Oppsummert ser det ut som om målene med Digitaliseringsprosjektet er nådd, og det er rimelig å hevde at
tiltakene fra prosjektet har bidratt.
ISBN: 978-82-14-07806-0