Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWiik, Marianne Rose Kjendseth
dc.contributor.authorFjellheim, Kristin
dc.contributor.authorGjersvik, Reidar
dc.date.accessioned2022-05-31T15:45:53Z
dc.date.available2022-05-31T15:45:53Z
dc.date.created2022-05-27T09:19:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-536-1755-8
dc.identifier.issn1894-2466
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2997098
dc.description.abstractDen norske bygg- og anleggsnæringen står for ca. 1,2 % av landets totale klimagassutslipp. Det tilsvarer om lag 660 000 tCO2e og kommer i hovedsak fra fossilt brensel i anleggsfasen. Rundt 5 % av disse utslippene stammer fra oppvarming og uttørking av bygninger, mens de resterende 95 % kommer fra transport og drift av maskiner. Konseptet utslippsfrie bygge- og anleggsplasser er relativt nytt og er kun tatt i bruk i de største byene. Det har ikke spredt seg til distriktene ennå. Dette gjelder også for leverandørene av maskiner og utstyr. For at markedet skal kunne ta i bruk utslippsfrie anleggsmaskiner, må det utvikles gode tekniske løsninger. R-Gruppen (Rental.one og RISA) har oppgitt at de bruker rundt 6–8 millioner liter diesel hvert år. Det tilsvarer klimagassutslipp på mellom 19 920–26 560 tCO2e hvert år, eller i gjennom-snitt 23–31 tCO2e/maskin/år når en klimagassutslippsfaktor på 3,32 kgCO2e/liter diesel er brukt. Ved en antakelse om 10 % vekst i maskinparken hvert år fram til 2030 vil dette gi et stort innsparingspotensial på ca. 21 350–28 467 tCO2e hvis halvparten av maskinparken kan elektrifiseres innen 2030. Disse tallene er basert på en full tank diesel ved utleie og tar ikke hensyn til påfyll når anleggsmaskiner eller biler er på oppdrag. Resultatene fra klimagass- og kostnadsberegningene viser at reelt drivstofforbruk er 23–42 % høyere enn det Rental.one fyller på før utleie. Totalutslippene for dieselforbruk i et typisk år ligger på rundt 34 307 tCO2e og er basert på driftstimer for anleggsmaskinene og kjørelengde for bilene. Dette har en drifts-kostnad for dieselforbruk på 73 MNOK årlig. Når man tar hensyn til Rental.ones mål om at 50 % av maskinparken skal elektrifiseres innen 2030, bør maskinparken bestå av ca. 913 elektriske anleggsmaskiner og biler for å komme i mål. Det viser også at hvis ca. 42 % av maskinparken (ekskludert biler) er gravemaskiner, vil Rental.one ha behov for 169 elektriske gravemaskiner i 2030. Basert på resultatene fra erfaringskartlegging og ideverksted har vi utviklet et første veikart med løsninger for nullutslippsteknologi for utslippsfrie bygge- og anleggsplasser i Rogaland. Veikartet viser at i 2022 er det forventet nye krav fra lokale myndigheter om utslippsfrie løsninger til bygge- og anleggsprosjekter, om nettverksbygging og om pilottesting. I 2023 er det forventet oppgradering av Eikeland gård med nok strøm og ladepunkter samt at utdanning på drift og vedlikehold av elektriske maskiner har blitt tatt inn i skoleverket. I 2025 skal alle kommunale bygg- og anleggsvirksomheter være utslippsfrie. I 2027 er det antatt at alle varebilene i maskinparken til Rental.one er elektriske og at elektriske anleggsmaskiner som ikke fins i dag, kommer på markedet. I 2030 skal all bygg- og anleggsvirksomhet i byene være utslippsfri, og Rental.one vil ha oppnådd målet sitt. Denne overgangen er en prosess, og det kan være aktuelt å først elektrifisere 20–25 % av maskinparken innen 2025, og så øke andelen. Milepælene er beskrevet nærmere under en rekke viktige temaer (krav, teknologi, nettverk, folk, piloter og virkemiddel) og inkluderer forslag til tiltak på kort (2022–23), medium (2025) og lang sikt (2030), noe som vil hjelpe Rental.one til å oppnå visjonen om at 50 % av maskin-parken skal være utslippsfri innen 2030. Det er tenkt at tiltakene blant annet vil føre til økt etterspørsel etter elektriske anleggsmaskiner, noe som vil validere beslutningen om å kjøpe inn flere elektriske maskiner og muliggjøre elektrifisering av maskinparken.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEF akademisk forlagen_US
dc.relation.ispartofSINTEF Notat
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Notat;44
dc.rightsCC BY 4.0*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectUtslippsfri bygg- og anleggsplassen_US
dc.subjectElektriske anleggsmaskineren_US
dc.subjectKlimagassutslippen_US
dc.subjectMerkostnaden_US
dc.subjectElektrifiseringen_US
dc.subjectVeikarten_US
dc.subjectOmstillingen_US
dc.subjectMaskinparken_US
dc.titleUtslippsfrie bygge- og anleggsplasser. Veikarten_US
dc.title.alternativeUtslippsfrie bygge- og anleggsplasser. Veikarten_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Forfatterne. Utgitt av SINTEF akademisk forlagen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500en_US
dc.source.pagenumber33en_US
dc.source.issue44en_US
dc.identifier.cristin2027639
dc.relation.projectAndre: Regionalt forskningsfond Rogaland. 333877en_US
dc.description.localcode102026713en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

CC BY 4.0
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som CC BY 4.0