Show simple item record

dc.contributor.authorFoss, Trond
dc.contributor.authorSkjermo, Jo
dc.date.accessioned2021-06-09T06:43:46Z
dc.date.available2021-06-09T06:43:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-14-07660-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2758591
dc.description.abstractSamferdselsdepartementet vedtok i 2020 at det skulle åpnes for å bygge smale 4- feltsveger med et minimumsmål for midtdeler på 0,5 meter. En bredde på midtdeleren på 0,5 meter vil skape problemer mht. plassering av trafikkskilt som iht. håndbokserien om skilting {Hb N300 - Del 1 - 4) skal skiltes på begge sider av vegen eller kjørebanen. Statens vegvesen Vegdirektoratet ønsket derfor gjennom et litteraturstudie å få utredet praktiske og trafikksikkerhetsmessige konsekvenser ved et tverrprofil med smal midtdeler. Denne rapporten beskriver hvordan dette er løst på eksisterende smale 4-feltsveger og den ser også på mulige løsninger hvorav fire løsninger er foreslått videre bearbeidet gjennom forsøk i kjøresimulator. Rapporten beskriver også en litteraturstudie om vegskulders bredde og trafikksikkerhet med noen forslag til avbøtende tiltak der vegskulderen er< 2,0 meter.
dc.language.isonob
dc.publisherSINTEF
dc.relation.ispartofseriesSINTEF rapport;2021:00461
dc.subject4-felts veg
dc.subjectMidtdeler
dc.subjectSkilting
dc.subjectVegskulder
dc.subjectTrafikksikkerhet
dc.titleVurdering av smal 4-feltsveg. Skilting på smal midtdeler og avbrytende tiltak for smal vegskulder
dc.typeReport
dc.description.versionpublishedVersion
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500
dc.identifier.cristin1914391
dc.description.localcode102025112


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record