dc.contributor.author | Foss, Trond | |
dc.contributor.author | Skjermo, Jo | |
dc.date.accessioned | 2021-06-09T06:43:46Z | |
dc.date.available | 2021-06-09T06:43:46Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-14-07660-8 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2758591 | |
dc.description.abstract | Samferdselsdepartementet vedtok i 2020 at det skulle åpnes for å bygge smale 4- feltsveger med et minimumsmål for midtdeler på 0,5 meter. En bredde på midtdeleren på 0,5 meter vil skape problemer mht. plassering av trafikkskilt som iht. håndbokserien om skilting {Hb N300 - Del 1 - 4) skal skiltes på begge sider av vegen eller kjørebanen. Statens vegvesen Vegdirektoratet ønsket derfor gjennom et litteraturstudie å få utredet praktiske og trafikksikkerhetsmessige konsekvenser ved et tverrprofil med smal midtdeler.
Denne rapporten beskriver hvordan dette er løst på eksisterende smale 4-feltsveger og den ser også på mulige løsninger hvorav fire løsninger er foreslått videre bearbeidet gjennom forsøk i kjøresimulator. Rapporten beskriver også en litteraturstudie om vegskulders bredde og trafikksikkerhet med noen forslag til avbøtende tiltak der vegskulderen er< 2,0 meter. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | SINTEF | |
dc.relation.ispartofseries | SINTEF rapport;2021:00461 | |
dc.subject | 4-felts veg | |
dc.subject | Midtdeler | |
dc.subject | Skilting | |
dc.subject | Vegskulder | |
dc.subject | Trafikksikkerhet | |
dc.title | Vurdering av smal 4-feltsveg. Skilting på smal midtdeler og avbøtende tiltak for smal vegskulder | |
dc.type | Research report | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.subject.nsi | VDP::Teknologi: 500 | |
dc.identifier.cristin | 1914391 | |
dc.description.localcode | 102025112 | |