Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjørtoft, Siw Olsen
dc.date.accessioned2020-09-02T13:26:26Z
dc.date.available2020-09-02T13:26:26Z
dc.date.created2020-08-31T11:17:30Z
dc.date.issued2020-08-19
dc.identifier.isbn978-82-14-06583-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676094
dc.description.abstractVåren 2020 var ganske annerledes enn de fleste kunne ha forestilt seg. Skolene ble midlertidig stengt, og de fleste elever og lærere jobbet hjemmefra. Hensikten med studien var å se på hvordan den digitale hjemmeskolen påvirket undervisning og læring. Studien er basert på en spørreundersøkelse som ble gjennomført blant norske lærere i slutten av april 2020, og viser deres erfaringer med undervisning og læring i perioden med hjemmeskole. Den belyser både positive og negative sider ved infrastruktur, arbeidsbetingelser, læringsmiljø og profesjonsfaglig digital kompetanse. Lærerne brukte en rekke digitale ressurser, og flertallet rapporterte om daglig bruk av videokommunikasjon. Bruk av digitale læringsressurser i undervisningen krevde mer forberedelse enn uten, men mange mente at digitale læringsressurser gjør det lettere å differensiere mellom elevene. De fleste utfordringene som lærerne adresserte, var knyttet til elevenes læringsmiljø og sosiale forhold. Lærerrollen ble utfordret av det begrensede pedagogiske handlingsrommet som oppsto når elevene ikke var fysisk til stede. Lærerne hadde ulikt utgangspunkt for undervisning med digital teknologi. En av fem lærere syntes de fikk for lite pedagogisk og ledelsesmessig støtte. Mange opplevde økt arbeidsmengde og mindre skille mellom jobb og fritid. Til tross for en del utfordringer, indikerer denne studien at lærerne generelt har mestret den digitale overgangen, og fått utvidet sin pedagogiske verktøykasse til bruk i klasserommet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEF Digitalen_US
dc.relation.ispartofseriesSINTEF rapporter;2020:00805
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectDigitalisering i skolenen_US
dc.subjectDigitalisation in K12- educationen_US
dc.subjectDigital pedagogikk didaktikken_US
dc.subjectDigital pedagogy/didacticsen_US
dc.subjectDigital skoleen_US
dc.subjectDigital schoolen_US
dc.subjectHjemmeskoleen_US
dc.subjectHomeschoolingen_US
dc.subjectProfesjonsutøvelse og digitaliseringen_US
dc.subjectDigitalization and professional practiceen_US
dc.titleNær og fjern. Læreres erfaringer med digital hjemmeskole våren 2020.en_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© SINTEF Digitalen_US
dc.source.pagenumber72en_US
dc.identifier.cristin1826180
dc.relation.projectSINTEF AS: 102022123-4en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal