Nær og fjern. Læreres erfaringer med digital hjemmeskole våren 2020.
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2676094Utgivelsesdato
2020-08-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5649]
- Rapporter fra SINTEF Digital [294]
- SINTEF Digital [2383]
Sammendrag
Våren 2020 var ganske annerledes enn de fleste kunne ha forestilt seg. Skolene ble midlertidig stengt, og de fleste elever og lærere jobbet hjemmefra. Hensikten med studien var å se på hvordan den digitale hjemmeskolen påvirket undervisning og læring. Studien er basert på en spørreundersøkelse som ble gjennomført blant norske lærere i slutten av april 2020, og viser deres erfaringer med undervisning og læring i perioden med hjemmeskole. Den belyser både positive og negative sider ved infrastruktur, arbeidsbetingelser, læringsmiljø og profesjonsfaglig digital kompetanse. Lærerne brukte en rekke digitale ressurser, og flertallet rapporterte om daglig bruk av videokommunikasjon. Bruk av digitale læringsressurser i undervisningen krevde mer forberedelse enn uten, men mange mente at digitale læringsressurser gjør det lettere å differensiere mellom elevene. De fleste utfordringene som lærerne adresserte, var knyttet til elevenes læringsmiljø og sosiale forhold. Lærerrollen ble utfordret av det begrensede pedagogiske handlingsrommet som oppsto når elevene ikke var fysisk til stede. Lærerne hadde ulikt utgangspunkt for undervisning med digital teknologi. En av fem lærere syntes de fikk for lite pedagogisk og ledelsesmessig støtte. Mange opplevde økt arbeidsmengde og mindre skille mellom jobb og fritid. Til tross for en del utfordringer, indikerer denne studien at lærerne generelt har mestret den digitale overgangen, og fått utvidet sin pedagogiske verktøykasse til bruk i klasserommet.
Utgiver
SINTEF DigitalSerie
SINTEF rapporter;2020:00805Opphavsrett
© SINTEF Digital
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Beslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Managing Digital Platforms in User Organizations: The Interactions Between Digital Options and Digital Debt
Rolland, Knut-Helge Ronæs; Mathiassen, Lars; Rai, Arun (Journal article; Peer reviewed, 2018)As organizations increasingly use digital platforms to facilitate innovation, researchers are seeking to understand how platforms shape business practices. Although extant literature offers important insights into platform ... -
Digital oppfølging av barn i hjemmesykehus - Erfaringer med utvikling og bruk av Digital Hjemmeoppfølging ved Avansert Hjemmesykehus for Barn – Ahus
Boysen, Elin Sundby (SINTEF Rapport;2021:00897, Research report, 2021)Avansert hjemmesykehus for Barn (AHS) er et tilbud til barn under 18 år som er innlagt ved barneavdelingen ved Ahus som er stabile nok til at foreldrene kan overta ansvar for stell og medisinering hjemme med oppfølging av ... -
The significance of employee behaviours and soft management practices to avoid digital waste during a digital transformation
Alieva, Jamila; Powell, Daryl (Peer reviewed; Journal article, 2022)Purpose: The purpose of this study is to investigate the perceived effects between soft management practices, employee behaviours and the implementation of digital technologies in manufacturing plants, as well as how these ...