Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjermo, Jo
dc.contributor.authorSödersten, Carl-Johan
dc.contributor.authorArnesen, Petter
dc.contributor.authorDahl, Erlend
dc.contributor.authorSeter, Hanne
dc.date.accessioned2020-06-11T07:41:16Z
dc.date.available2020-06-11T07:41:16Z
dc.date.created2020-06-10T13:58:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-14-06529-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657644
dc.description.abstractRapporten gir oversikt over utvalgte fjelloverganger i Norge, med hensyn på sammenheng mellom målt kjørefart og værforhold som medfører stengning av veien. Dette for å støtte opp om og forbedre driftsentreprenørers beslutningsevne med hensyn på operativ drift av fjelloverganger. Fjelloverganger i Norge er spesielt utsatte for faktorer som friksjon, sikt, vindhastighet og andre vær-relaterte parametere. En stor faktor for slik beslutningsstøtte er muligheten for prediksjon frem i tid, ved å benytte nyere metoder innen kunstig intelligens. Mer spesifikt med bruk av hybrid Deep Learning, som består av CNN og LSTM nevrale nettverkslag. Disse benytter værvarsel og måledata fra Statens vegvesens digitale infrastruktur (Vegvær og DATEX II). En grunn til reduksjon av kjørefart er som følge av forverrede kjøreforhold. Fart er derfor en viktig nøkkelindikator for kjøreforhold ved værutsatte fjelloverganger. Prediksjon av endring i fart gir derfor en meget god indikasjon på faktiske kjøreforhold frem i tid.
dc.language.isonob
dc.publisherSINTEF
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Rapport;2020:00429
dc.subjectDeep Learning
dc.subjectFart
dc.subjectPrediksjon
dc.subjectFøreforhold
dc.titleKunstig intelligens for høyfjellsoverganger. Sammenhengen mellom værforhold og kjørefart
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500
dc.source.pagenumber46
dc.identifier.cristin1814810
dc.description.localcode102018650
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel