Kunstig intelligens for høyfjellsoverganger. Sammenhengen mellom værforhold og kjørefart
Research report
Published version
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5912]
- Rapporter fra SINTEF Community [792]
- SINTEF Community [2286]
Abstract
Rapporten gir oversikt over utvalgte fjelloverganger i Norge, med hensyn på sammenheng mellom målt kjørefart og værforhold som medfører stengning av veien. Dette for å støtte opp om og forbedre driftsentreprenørers beslutningsevne med hensyn på operativ drift av fjelloverganger. Fjelloverganger i Norge er spesielt utsatte for faktorer som friksjon, sikt, vindhastighet og andre vær-relaterte parametere. En stor faktor for slik beslutningsstøtte er muligheten for prediksjon frem i tid, ved å benytte nyere metoder innen kunstig intelligens. Mer spesifikt med bruk av hybrid Deep Learning, som består av CNN og LSTM nevrale nettverkslag. Disse benytter værvarsel og måledata fra Statens vegvesens digitale infrastruktur (Vegvær og DATEX II). En grunn til reduksjon av kjørefart er som følge av forverrede kjøreforhold. Fart er derfor en viktig nøkkelindikator for kjøreforhold ved værutsatte fjelloverganger. Prediksjon av endring i fart gir derfor en meget god indikasjon på faktiske kjøreforhold frem i tid.