Ny støyanalyse for Arendal lufthavn Gullknapp
Research report
Published version
Date
2019-05-24Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5643]
- Rapporter fra SINTEF Digital [294]
- SINTEF Digital [2381]
Abstract
Det er beregnet nye støysoner for Arendal Lufthavn Gullknapp basert på opplysninger om fremtidig drift av flyplassen. Beregningene er gjort i henhold til retningslinje T1442/2016 fra Klima og Miljøverndepartementet. I prognosesituasjonen er det en til dels betydelig vekst i trafikken fra skoleflyging med et antatt årlig omfang på 30 000 flybevegelser med en- og tomotors propellfly. Dette medfører at 7 bygg definert som boliger i eiendomsregisteret blir liggende i gul støysone, men ingen i rød. Av de 7 eier flyplassen 5, slik at det er kun to som eies av tredjepart. Økningen i trafikk og støynivå er så pass stor at det etter anbefalingene i retningslinjen må betraktes som ny virksomhet. Det vil normalt være krav til at innendørs støynivå i disse bygningene overholder lydklasse C i standarden NS 8175. Introduksjon av elektriske fly kan medføre at støynivået vil reduseres slik at kartleggingsplikten bortfaller, men det er ventet at flyskolen vil ha full produksjon med dagens flypark i flere år før elektriske fly overtar.