Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøhne, Mette
dc.contributor.authorGrut, Lisbet
dc.contributor.authorAusen, Dag
dc.contributor.authorThaqi, Elisa
dc.contributor.authorAndersen, Gina Iren
dc.contributor.authorSandåker, Torjus
dc.date.accessioned2018-03-23T07:44:51Z
dc.date.available2018-03-23T07:44:51Z
dc.date.created2018-03-22T11:44:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-82-14-06647-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2491805
dc.description.abstractHjemmetjenesten i Kilen i Sandefjord kommune har gjennom prosjektet OPTET (Optimeringsteknologi i hjemmebaserte tjenester) fått erfaring med optimeringsverktøyet SPIDER for planlegging av arbeidslister. Sandefjord kommune har innført SPIDER med målsetning om å forbedre kvaliteten i tjenesten og bruke ressursene i hjemmetjenesten bedre. Verktøyet påvirker arbeidshverdagen for ledere, planleggere og ansatte ute i tjenesten, og fører også til endringer i tjenestene til pasientene. SPIDER bruker ikke faste arbeidslister, men lager arbeidslister for hvert skift som er tilpasset oppdragsmengde og tilgjengelige ressurser. Erfaringene fra Kilen viser at verktøyet gir gevinster ved at det brukes mindre tid på planlegging. Ansatte erfarer at listene er enklere å gjennomføre innenfor tilgjengelig tid og arbeidsdagen oppleves dermed mindre stressende. Erfaringene indikerer at bruk av SPIDER i daglig planlegging også gir økt personkontinuitet på oppdrag og økning i pasientrettet tid. Det forventes at SPIDER vil gjøre det enklere å planlegge flere lister, at flere ansatte kan planlegge arbeidslister og at kompetanse brukes riktig. Arbeidslister fra SPIDER gir forutsigbarhet for ansatte og pasienter og det er mulig å angi tidspunkt og hvem som vil komme på hjemmebesøk. Dette er informasjon som både pasienter og pårørende vil sette pris på å få. Sandefjord kommune vil jobbe videre med verktøyet for å forbedre arbeidslister, få bedre oversikt, bedre ressursbruk og økt kvalitet i tjenesten. Planleggingsverktøyet legger grunnlaget for å tenke nytt og annerledes for videre innovasjon i hjemmetjenesten.
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherSINTEFnb_NO
dc.relation.ispartofSINTEF Rapport
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Rapport;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titlePlanlegging av arbeidslister i hjemmetjenesten. Erfaringer fra OPTET-prosjektet i Sandefjord kommunenb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber12nb_NO
dc.source.issue2018:00313nb_NO
dc.identifier.cristin1574957
dc.relation.projectStiftelsen SINTEF: 102013034nb_NO
dc.relation.projectRegionale forskningsfond Oslofjordfondet: 257089nb_NO
cristin.unitcode7401,90,32,0
cristin.unitcode7401,60,25,0
cristin.unitnameInstrumentering
cristin.unitnameHelse
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal