Folkedansens dannende potensial
Research report
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5912]
- Rapporter fra SINTEF Digital [308]
- SINTEF Digital [2550]
Abstract
Denne rapporten har som mål å utforske hvilke effekter kurs i folkedans kan ha for
elever i ungdomsskolen. Våre analyser tyder på at det å lære seg folkedans i skolen når
man er i ungdomsskolen kan være krevende hvis man ikke har danset før. Særlig synes
nærheten som kreves i pardans og regelmessige parbytter å skape et ubehag hos
elevene. Dans kan styrke kognitive ferdigheter som styrker elevers evne til å samarbeide
om å løse utfordringer. Å utvikle slike ferdigheter krever imidlertid et pedagogisk
opplegg basert på blant annet frivillighet, kontinuitet, elevsentrert læring og tvetydighet.
Dataene viser at en av fire elever i ettertid uttrykker at de har blitt mer trygge på seg
selv, og at noen elever opplevde at de henholdsvis ble bedre kjent med medelever og
fikk et bedre inntrykk av andre elever. Studien tyder dermed på at dansekurset har
bidratt både til en mer positiv selvfølelse for en del elever og bedre relasjoner mellom
noen elever. God selvfølelse er en forutsetning for læring og prestasjoner, og kurset kan
dermed også ha hatt en betydning for skoleresultater. Et slikt potensial setter åpenbare
krav til trygghet blant elever og lærere, og at danseinstruktørenes pedagogiske opplegg
og praktisk gjennomføring av undervisningen er av en god kvalitet.
ISBN: 978-82-14-07837-4