Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Lillian
dc.contributor.authorFoss, Trond
dc.date.accessioned2024-01-25T10:29:14Z
dc.date.available2024-01-25T10:29:14Z
dc.date.created2024-01-25T10:54:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-14-07146-7
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3113771
dc.description.abstractGeofencing er et verktøy som innebærer å sette opp et digitalt gjerde, som med posisjoneringsteknologi kan brukes til trafikkregulering innenfor en gitt sone avgrenset på et digitalt kart. Slik kan geofencing brukes til digital trafikkregulering, avhengig av hvem som forvalter sonen(e). Denne rapporten omhandler bruken av geofence for busser, med særlig fokus på fartsreduksjon. Funn og konklusjoner er basert seg på et mindre utvalg tilgjengelig dokumentasjon og lærdom fra tidligere prosjekt, intervjuer og survey til noen norske bussoperatører som er i en tidlig fase av planlegging, testing eller implementering, samt diskusjon med offentlige myndigheter. Rapportens hovedfunn viser at ikke bare bruksområdene til geofencer varierer, men også funksjonaliteten ettersom den kan settes til å gi ulike grad av støtte og kontroll, fra informativ til mer intervenerende. Rapporten viser til forutsetninger og utfordringer som særlig omhandler soneregulering, avveininger rundt fart lavere enn lovbestemt, personvern og kort om IT-sikkerhet, samt organisatoriske endringer hos bussoperatørene som vil kunne bli nødvendig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEF Communityen_US
dc.relation.ispartofSINTEF AS (ISBN starter med 978-82-14-)
dc.relation.ispartofseriesSINTEF;2024:00074
dc.subjectGeofenceen_US
dc.subjectBussen_US
dc.subjectFartsreduksjonen_US
dc.titleGeofence for fartsreduksjon på bussen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber28en_US
dc.identifier.cristin2234274
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel