dc.contributor.author | Fjørtoft, Siw Olsen | |
dc.contributor.author | Petersen, Per Storrø | |
dc.contributor.author | Nikolaisen, Linn Marita | |
dc.date.accessioned | 2023-11-24T14:07:30Z | |
dc.date.available | 2023-11-24T14:07:30Z | |
dc.date.created | 2023-11-14T13:54:27Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-14-07872-5 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3104597 | |
dc.description.abstract | Mange bransjer sliter med å rekruttere arbeidstakere. Det er gap mellom arbeidslivets behov og kompetansen
som befolkningen besitter. Utdanningsvalg, arbeidstrening og informasjon om hvilke muligheter som finnes, er
derfor er viktig for å rekruttere unge inn i bransjer hvor det er stort behov for arbeidskraft. Deltakelse i
utdanning og arbeidsliv er dessuten viktige faktorer for å forhindre utenforskap.
Med dette pilotprosjektet ønsket vi å utforske innovasjonsideen om å bruke VR-teknologi til jobbobservasjoner,
med mål om å skape interesse for ulike yrker blant ungdom og unge voksne i arbeidsrettede tiltak. Det ble
utviklet to 360 graders videoer for helsefagarbeider og tømrer, som ble testet av deltakere både med og uten
VR-briller. Resultatene fra piloten bekrefter langt på vei at VR har et betydelig potensial som et verktøy i
jobbobservasjon og yrkesveiledning. For elever på ungdomsskole kan det bidra til et bedre utgangspunkt for å
velge riktig studieretning i videregående, og videoene er godt egnet i faget Utdanningsvalg. For unge voksne,
som er i arbeidsrettete tiltak, kan jobbobservasjon i VR være en fin erstatning der man av ulike årsaker
(avstand, tid, sikkerhet og helse) ikke kan besøke alle bransjer fysisk.
ISBN: 978-82-14-07872-5 | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | SINTEF | en_US |
dc.relation.ispartofseries | SINTEF Rapport;2023:01058 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Virtuell virkelighet | en_US |
dc.subject | Virtual reality | en_US |
dc.subject | IKT og inkludering | en_US |
dc.subject | ICT and inclusion | en_US |
dc.subject | Arbeidsinkludering og inkluderingskompetanse | en_US |
dc.subject | Work inclusion | en_US |
dc.title | Jobbobservasjon i VR. Et pilotprosjekt. | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Other subjects within education: 289 | en_US |
dc.source.pagenumber | 19 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2196523 | |
dc.relation.project | Regionalt forskningsfond Møre og Romsdal: 340800 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |