Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPobitzer, Armin
dc.contributor.authorSadjina, Severin Simon
dc.contributor.authorTveten, Erlend Grytli
dc.contributor.authorHolte, Even Ambros
dc.date.accessioned2023-08-28T08:08:59Z
dc.date.available2023-08-28T08:08:59Z
dc.date.created2023-08-23T09:35:03Z
dc.date.issued2022-08-17
dc.identifier.isbn978-82-7174-440-3
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085924
dc.description.abstractDenne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Møre og Romsdal fylkeskommune som del av prosjektet Smartere Transport i Møre og Romsdal. Hovedmålet har vært å utrede og vurdere ulike konseptuelle løsningsforslag for ivaretakelse av effektiv, pålitelig og sikker dokking og ombordstigning. Løsningene kan møte ulike krav til transportvolum og kapasiteter, og derigjennom være overførbare til andre geografiske områder. I tillegg er det gjort vurderinger for ivaretakelse av passasjersikkerhet og evakuering, samt aktuelle krav til landside, inkludert tilførsel av energi. Dette med utgangspunkt i prosjektets to brukercaser – Pendelferge i Kristiansund og den hurtiggående Langevågsbåten i Ålesund. Rapporten diskuterer teknologifronten slik vi kjenner den per i dag, inkludert generelle betraktninger og identifiserte utviklingsbehov. Avslutningsvis presenteres konkrete konseptuelle løsningsforslag for hvert av brukercasene, med utgangspunkt i planlagte driftsmønstre, teknologisk kompleksitet, brukervennlighet og sikkerhet. Tidligere arbeid som dokumentert i rapportene L2.1 - Fartøyskonsept for autonom passasjertransport, L2.2 – Valg av autonomitetsgrad for fartøykonsept, L2.3 - Framdrifts- og energisystem for autonome passasjerskip, danner et viktig grunnlag for arbeidet.en_US
dc.description.abstractSmartere transport Møre & Romsdal – L2.4/L3.2 – Sikker dokking, ombordstigning, evakuering og krav til landsideen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEF Oceanen_US
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Ocean rapporter;OC2022 A-056
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleSmartere transport Møre & Romsdal – L2.4/L3.2 – Sikker dokking, ombordstigning, evakuering og krav til landsideen_US
dc.title.alternativeSmartere transport Møre & Romsdal – L2.4/L3.2 – Sikker dokking, ombordstigning, evakuering og krav til landsideen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 SINTEF Ocean ASen_US
dc.source.pagenumber40en_US
dc.identifier.cristin2168896
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal