Likeverdige digitale offentlige tjenester
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3066122Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [6157]
- Rapporter fra SINTEF Digital [328]
- SINTEF Digital [2621]
Sammendrag
Målet med dette prosjektet var å få kunnskap om 1) hvordan offentlige myndigheter jobber aktivt for å sikre likeverdig utvikling av, utførelse av og tilgang til digitale tjenester for brukere uavhengig av etnisitet, og 2) hva slags tiltak og innsatser som kan bidra til å styrke offentlige myndigheters arbeid med likeverdige digitale tjenester. Data ble hovedsakelig samlet inn i intervju med ansatte som utvikler, utøver eller planlegger digitale tjenester (n=27). Brukerperspektivet er også inkludert i utvalget. Hovedfunn er at digital diskriminering med tanke på etnisitet er en tematikk som ikke står øverst på agendaen i offentlig sektor, selv om det foregår mye godt utviklingsarbeid for å sikre brukervennlige og funksjonelle tjenester. Språkbarrierer er det de fleste tenker på når det gjelder å sikre likeverdige tjenester for etniske minoriteter. ISBN: 978-82-14-07937-1