Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØyum, Lisbeth
dc.contributor.authorFjørtoft, Siw Olsen
dc.contributor.authorLetnes, Mari-Ann
dc.contributor.authorDahl, Thomas
dc.contributor.authorCaspersen, Joakim
dc.date.accessioned2023-01-18T12:03:05Z
dc.date.available2023-01-18T12:03:05Z
dc.date.created2022-11-03T13:58:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-14-07578-6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3044278
dc.description.abstractProsjektet gir innsikt i hvordan profesjonsfelleskap i grunnskoler og videregående skoler jobber for at elevene skal oppleve Fagfornyelsens intensjoner, og hvordan lokale skolemyndigheter, skoleledelse, lærere og tillitsvalgte kan bidra til å styrke profesjonsfellesskapet i dette arbeidet. Fem skoler har deltatt i prosjektet. Vi har sett at i disse fem skolene har lærerne gjennom Fagfornyelsen fått et større handlingsrom for å utvikle ny undervisningspraksis, men som også kan oppleves som utfordrende i fag som har sentralgitt eksamen. Der vi ser det tydeligste tegnet på endring av undervisningspraksis, er arbeidet knyttet til tverrfaglige tema, både i enkeltfag og ikke minst på tvers av fag. Arbeidet impliserer et tettere samarbeid mellom lærerne i arbeidet med Overordnet del. Når det gjelder elevmedvirkning er det fortsatt et stort potensial for når og hvordan elevene kan medvirke i egne læringsprosesser. Skoleledelsen har hatt en sentral rolle i å drive arbeidet med Fagfornyelsen framover. Ledelsen har vist tillit til at de ansatte kan utvikle undervisningspraksis og lage planer for å realisere Fagfornyelsen. Partsdialogen mellom plasstillitsvalgte og skolens ledelse, og dialogen mellom skoleeier og hovedtillitsvalgte er jevnt over ikke utnyttet godt nok til å jobbe innovativt med utvikling av nye samarbeidsformer og undervisningspraksiser. Den viktigste konklusjonen om partssamarbeidets rolle i denne undersøkelsen er likevel den felles viljen og lysten til å ta i bruk en utviklingsorientert form for lokalt partssamarbeid i å skape nye organisatoriske ogen_US
dc.description.abstractISBN: 978-82-14-07578-6en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEFen_US
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Rapport;2022:00963
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectSkoleen_US
dc.subjectPartssamarbeiden_US
dc.titleFagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeiden_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber98en_US
dc.identifier.cristin2068659
dc.relation.projectKS - Kommunesektorens organisasjon: Finansiert av KS og Utdanningsforbundeten_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal