dc.contributor.author | Øyum, Lisbeth | |
dc.contributor.author | Fjørtoft, Siw Olsen | |
dc.contributor.author | Letnes, Mari-Ann | |
dc.contributor.author | Dahl, Thomas | |
dc.contributor.author | Caspersen, Joakim | |
dc.date.accessioned | 2023-01-18T12:03:05Z | |
dc.date.available | 2023-01-18T12:03:05Z | |
dc.date.created | 2022-11-03T13:58:48Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-14-07578-6 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3044278 | |
dc.description.abstract | Prosjektet gir innsikt i hvordan profesjonsfelleskap i grunnskoler og videregående skoler
jobber for at elevene skal oppleve Fagfornyelsens intensjoner, og hvordan lokale
skolemyndigheter, skoleledelse, lærere og tillitsvalgte kan bidra til å styrke
profesjonsfellesskapet i dette arbeidet.
Fem skoler har deltatt i prosjektet. Vi har sett at i disse fem skolene har lærerne gjennom
Fagfornyelsen fått et større handlingsrom for å utvikle ny undervisningspraksis, men som også
kan oppleves som utfordrende i fag som har sentralgitt eksamen. Der vi ser det tydeligste
tegnet på endring av undervisningspraksis, er arbeidet knyttet til tverrfaglige tema, både i
enkeltfag og ikke minst på tvers av fag. Arbeidet impliserer et tettere samarbeid mellom
lærerne i arbeidet med Overordnet del. Når det gjelder elevmedvirkning er det fortsatt et stort
potensial for når og hvordan elevene kan medvirke i egne læringsprosesser.
Skoleledelsen har hatt en sentral rolle i å drive arbeidet med Fagfornyelsen framover. Ledelsen
har vist tillit til at de ansatte kan utvikle undervisningspraksis og lage planer for å realisere
Fagfornyelsen.
Partsdialogen mellom plasstillitsvalgte og skolens ledelse, og dialogen mellom skoleeier og
hovedtillitsvalgte er jevnt over ikke utnyttet godt nok til å jobbe innovativt med utvikling av
nye samarbeidsformer og undervisningspraksiser. Den viktigste konklusjonen om
partssamarbeidets rolle i denne undersøkelsen er likevel den felles viljen og lysten til å ta i
bruk en utviklingsorientert form for lokalt partssamarbeid i å skape nye organisatoriske og | en_US |
dc.description.abstract | ISBN: 978-82-14-07578-6 | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | SINTEF | en_US |
dc.relation.ispartofseries | SINTEF Rapport;2022:00963 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Fagfornyelsen | en_US |
dc.subject | Skole | en_US |
dc.subject | Partssamarbeid | en_US |
dc.title | Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 98 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2068659 | |
dc.relation.project | KS - Kommunesektorens organisasjon: Finansiert av KS og Utdanningsforbundet | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |