Vis enkel innførsel

Choice of execution model for tunnels

dc.contributor.authorBruland, Amund
dc.contributor.authorGrøv, Eivind
dc.date.accessioned2023-01-05T07:36:23Z
dc.date.available2023-01-05T07:36:23Z
dc.date.created2023-01-02T09:17:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-8208-077-4
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041071
dc.description.abstractForfatterne har ved en rekke anledninger vært involvert i å evaluere metodevalg for tunnelprosjekter. Ofte er situasjonen slik at en byggherre har kommet dithen at man av ulike årsaker må gjøre en evaluering av valg av drivemetode for et prosjekt. Ofte kommer man dit veldig sent i et prosjekt, når de fleste beslutninger er tatt, prosjektet er mer eller mindre bundet opp i forhold til trasé, tilkomst- og påhuggsmuligheter osv. Ofte blir da en slik evaluering bare en regneøvelse på kostnads- og tidsestimat, med svært få friheter til å gjøre optimaliseringer for de ulike drivemetodene. Ofte har frontene i slike sammenhenger vært steile, og det har fremkommet nærmest som om det er en skyttergravskrig mellom de som favoriserer TBM og de som favoriserer B&S (boring og sprengning). Det er en lite fruktbar utvikling uten muligheter for teknisk og faglig utvikling i bransjen. Slike vurderinger må gjøres ved å snu hver eneste stein fra starten i et prosjekt for å finne muligheter for ulike drivemetoder. Vi har derfor kalt foreliggende artikkel «Valg av gjennomføringsmodell for tunneler» fordi det er det det dreier seg om heller enn valg av drivemetode med et avkortet mandat knyttet til muligheter og begrensninger med konvensjonell driving eller TBM.en_US
dc.description.abstractThe authors of the article have both been involved and engaged on a number of occasions to make an evaluation of the choice of excavation method for tunnel projects. Often the situation is such that a developer has reached the point where, for various reasons, an evaluation of the choice of tunnelling method for a project needs to be made. You often get there very late in a project where most decisions have been made, the project is more or less tied up in relation to the alignment, access and adit possibilities, etc. Such an evaluation often becomes only a calculation exercise on cost and time estimates, with very few freedoms to make optimizations for the various drive methods. Often the fronts in such contexts have been steep and it has appeared almost as if there is a form of trench warfare between those who favour TBM and those who favour drilling and blasting. It is an unfruitful development without much technical and professional progress in the industry. Such assessments must be made by turning over every stone in a project to find elements for different driving methods
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk forening for fjellspeningsteknikken_US
dc.relation.ispartofFjellsprengningsteknikk Oslo, 24. november 2022. Bergmekanikk Oslo, 25. november 2022. Geoteknikk Oslo, 25. november 2022
dc.titleValg av gjennomføringsmodell for tunneleren_US
dc.titleChoice of execution model for tunnels
dc.typeConference objecten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 The authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500en_US
dc.source.pagenumber7.1-7.9en_US
dc.identifier.cristin2098544
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel