Valg av gjennomføringsmodell for tunneler
Choice of execution model for tunnels
Conference object
Published version
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [6013]
- SINTEF Community [2322]
Abstract
Forfatterne har ved en rekke anledninger vært involvert i å evaluere metodevalg for tunnelprosjekter. Ofte er situasjonen slik at en byggherre har kommet dithen at man av ulike årsaker må gjøre en evaluering av valg av drivemetode for et prosjekt. Ofte kommer man dit veldig sent i et prosjekt, når de fleste beslutninger er tatt, prosjektet er mer eller mindre bundet opp i forhold til trasé, tilkomst- og påhuggsmuligheter osv. Ofte blir da en slik evaluering bare en regneøvelse på kostnads- og tidsestimat, med svært få friheter til å gjøre optimaliseringer for de ulike drivemetodene.
Ofte har frontene i slike sammenhenger vært steile, og det har fremkommet nærmest som om det er en skyttergravskrig mellom de som favoriserer TBM og de som favoriserer B&S (boring og sprengning).
Det er en lite fruktbar utvikling uten muligheter for teknisk og faglig utvikling i bransjen. Slike vurderinger må gjøres ved å snu hver eneste stein fra starten i et prosjekt for å finne muligheter for ulike drivemetoder. Vi har derfor kalt foreliggende artikkel «Valg av gjennomføringsmodell for tunneler» fordi det er det det dreier seg om heller enn valg av drivemetode med et avkortet mandat knyttet til muligheter og begrensninger med konvensjonell driving eller TBM. The authors of the article have both been involved and engaged on a number of occasions to make an evaluation of the choice of excavation method for tunnel projects. Often the situation is such that a developer has reached the point where, for various reasons, an evaluation of the choice of tunnelling method for a project needs to be made. You often get there very late in a project where most decisions have been made, the project is more or less tied up in relation to the alignment, access and adit possibilities, etc. Such an evaluation often becomes only a calculation exercise on cost and time estimates, with very few freedoms to make optimizations for the various drive methods.
Often the fronts in such contexts have been steep and it has appeared almost as if there is a form of trench warfare between those who favour TBM and those who favour drilling and blasting.
It is an unfruitful development without much technical and professional progress in the industry. Such assessments must be made by turning over every stone in a project to find elements for different driving methods