• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • SINTEF
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • SINTEF
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn, oppmerksomhet og sykling. Evaluering av ny opplæringsmodell basert på det vitenskapelige konseptet Mind, Brain and Education (MBE)

Moe, Dagfinn; Roche-Cerasi, Isabelle; Skjermo, Jo; Wigum, Jan Petter
Research report
Published version
Thumbnail
Åpne
Barn, oppmerksomhet og sykling. Evaluering av ny opplæringsmodell basert på det vitenskapelige konseptet Mind, Brain and Education (MBE) (3.532Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2839061
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [4215]
  • Rapporter fra SINTEF Community [678]
  • SINTEF Community [2005]
Sammendrag
Hovedmålet med prosjektet var å utvikle, prøve ut og evaluere en ny opplæringsmodell for trafikkopplæring på sykkel basert på det vitenskapelige konseptet Mind, Bra in and Education (MBE), som utnytter samspillet mellom nevrovitenskap, psykologi og pedagogikk. Opplæringsmodellen er forankret i kunnskap om hjernens utvikling av kognitive kart, som basis for navigering og episodisk hukommelse. Opplæringsmodellen ble utprøvd på Eberg Trafikkgård gjennom et eksperiment- med kontrollgruppe. Totalt 60 femteklassinger deltok i eksperimentet. Etter opplæringen ble elevene evaluert ved bruk av sykkelsimulator og Virtual Reality (VR) med Tobii eyetracker system. En VR-versjon av Eberg Trafikkgård utgjorde scenariet der barna ble testet på evnen til å konsentrere seg og evnen til riktig bruk av oppmerksomheten på risikofaktorer. Resultatene viser at den nye opplæringsmodellen signifikant bedrer elevenes oppmerksomhet og risikopersepsjon sammenlignet med den tradisjonelle modellen. Dette gir Trygg Trafikk et vitenskapelig forankret grunnlag for trafikkopplæring på sykkel blant barn.
Utgiver
SINTEF
Serie
SINTEF rapport;2021:01452

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit