Barn, oppmerksomhet og sykling. Evaluering av ny opplæringsmodell basert på det vitenskapelige konseptet Mind, Brain and Education (MBE)
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2839061Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5470]
- Rapporter fra SINTEF Community [727]
- SINTEF Community [2181]
Sammendrag
Hovedmålet med prosjektet var å utvikle, prøve ut og evaluere en ny opplæringsmodell for trafikkopplæring på sykkel basert på det vitenskapelige konseptet Mind, Bra in and Education (MBE), som utnytter samspillet mellom nevrovitenskap, psykologi og pedagogikk. Opplæringsmodellen er forankret i kunnskap om hjernens utvikling av kognitive kart, som basis for navigering og episodisk hukommelse. Opplæringsmodellen ble utprøvd på Eberg Trafikkgård gjennom et eksperiment- med kontrollgruppe. Totalt 60 femteklassinger deltok i eksperimentet. Etter opplæringen ble elevene evaluert ved bruk av sykkelsimulator og Virtual Reality (VR) med Tobii eyetracker system. En VR-versjon av Eberg Trafikkgård utgjorde scenariet der barna ble testet på evnen til å konsentrere seg og evnen til riktig bruk av oppmerksomheten på risikofaktorer. Resultatene viser at den nye opplæringsmodellen signifikant bedrer elevenes oppmerksomhet og risikopersepsjon sammenlignet med den tradisjonelle modellen. Dette gir Trygg Trafikk et vitenskapelig forankret grunnlag for trafikkopplæring på sykkel blant barn.