Transport av betong i kaldt klima. Forstudie. Kartlegging av temperaturutvikling i betong på vei fra blandeverk til byggeplass
Research report
Published version
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter fra SINTEF Community [811]
- SINTEF Narvik [62]
- SINTEF Notat [52]
Abstract
I denne forstudien har vi utført praktiske målinger på transport av fersk betong i kaldt klima. Vi har fokusert på transport med trommelbil, helikoptertobbe og betongpumpe. Målingene er analysert og vurdert ved bruk av simuleringsprogrammet B4Cast og herdekassemålinger av forskjellige aktuelle resepter.
Når det gjelder transport med trommelbil har N. Petersons formel fra 1966 blitt verifisert. I tillegg har det blitt avdekket at eksterne faktorer har stor innvirkning på temperaturutviklingen. Det viktigste funnet er det store bidraget fra motorvarmen til trommelbilene når bilene har oppnådd driftstemperatur. Funnene danner grunnlag for et eget prosjekt for videreutvikling av dagens standard på trommelbiler. Et konsept som kan benytte motorvarmen og skjerme for vinden på vinterstid og skjerme for motorvarmen på sommerstid, vil være en internasjonal salgsvare.
For helikoptertobber er det dokumentert at betongen utsettes for kraftig nedkjøling med dagens tobber, og at isolert tobbe med lokk utgjør en stor reduksjon i realisert kjøleeffekt. Datagrunnlaget er for lite for konkrete tallfestinger. Vår anbefaling er å videreføre forskningen, med et endelig mål om å utvikle en vintertobbe. En vintertobbe vil heve kvaliteten på levert betong både sommer og vinter.
SINTEF Narviks målinger på betongpumpe har ikke avdekket signifikant kjøling gjennom betongpumpen, og vi har kun gjort observasjoner som verifiserer dagens råd og anbefalte praksis når det gjelder bruk av betongpumpe i kaldt klima.