Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøhne, Mette
dc.date.accessioned2020-12-14T12:13:04Z
dc.date.available2020-12-14T12:13:04Z
dc.date.created2020-10-21T14:49:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-14-06542-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719162
dc.description.abstractDigitalt tilsyn er innført på Økernhjemmet og evaluert i Smart omsorg prosjektet som er et innovasjonsprosjekt hvor Telenor AS, TellU IOT og SINTEF er samarbeidspartnere. Økernhjemmet anskaffet digitalt tilsyn høsten 2018 etter akutte og risikofylte situasjoner hvor ledelsen konkluderte med at det med fire ansatte på nattevakter var for høy risiko. Det ble i etterkant av denne situasjonen satt inn en ekstra ressurs på nattevaktene og Økernhjemmet fikk aksept for en hurtiganskaffelse av digitalt tilsyn. Digitalt tilsyn ble innført i januar 2020 og har gitt bedre tjenester til beboerne og bedre arbeidsmiljø for ansatte noe som var målet til Økernhjemmet ved innføring. Økernhjemmet opplever mindre uro, færre hendelser og redusert bruk av eventuellmedisin. Arbeidssituasjonen for ansatte er bedre, og det er mindre stress. Nattevaktene bruker digitalt tilsyn og gjennomfører tilsynene raskere og mer fleksibelt, noe som reduserer faren for risikofylte situasjoner. Behovet for ressurser på natt er ikke knyttet til arbeidsmengden, men til risikofylte situasjoner. Økernhjemmet hadde på grunn av risikofylte situasjoner gått over til å ha en ekstra ressurs på nattevaktene, det vil si fem nattevakter i stedet for fire. Etter innføring av digitalt tilsyn er det igjen tilstrekkelig med fire nattevakter, det betyr at digitalt tilsyn gir 20% reduksjon i bemanning på natt (eller unngått 25% økning i bemanning). Prosjektet viser at det gir gevinster å ta i bruk teknologi som frigir tid og øker fleksibilitet. Med koronasituasjonen kom nye utfordringer på Økernhjemmet og digitalt tilsyn viste seg å være et veldig nyttig verktøy. Raskere og mer fleksible digitale tilsyn ble viktig når Økernhjemmet fikk mange ansatte i karantene. Digitalt tilsyn ga fast ansatte mulighet til å følge opp beboere med særskilte behov uavhengig av beboerrom og avdeling. Økernhjemmet opprettet en kohort for beboere med smitte og med digitalt tilsyn kunne ansatte utenfor også følge opp beboerne. Økernhjemmet opplever at digitalt tilsyn innfrir forventninger og ønsker og de jobber videre med nye ideer til å endre arbeidspraksis og ansvarsfordeling for å bruke ressursene bedre og forbedre tjenestene til beboerne.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherSINTEFen_US
dc.relation.ispartofSINTEF AS (ISBN starter med 978-82-14-)
dc.relation.ispartofseriesSINTEF AS (ISBN starter med 978-82-14-);
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Rapport;2020:00634
dc.titleDigitalt tilsyn - erfaringer fra Smart omsorg på Økernhjemmeten_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber42en_US
dc.identifier.cristin1841256
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel