Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEvjemo, Tor Erik
dc.date.accessioned2019-01-16T13:03:33Z
dc.date.available2019-01-16T13:03:33Z
dc.date.created2019-01-16T13:53:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSINTEF Rapport 2018:01451nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-14-06785-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2580911
dc.description.abstractNorsk luftfart er internasjonal og blir påvirket av globale bransjetrender og teknologisk utvikling. Luftfartstilsynet poengterer at flysikkerhetsarbeid fremover vil innebære å opprettholde dagens positive sikkerhetsstatistikk i en bransje som vil oppleve stadig vekst i årene fremover. For å møte fremtidens krav til miljø og sikkerhet er man avhengig av nye teknologier, og autonome og automatiserte transportløsninger er slik sett en viktig driver. I forskningen om autonom transport innen transportsektoren er imidlertid luftfart lite representert - fokus har også blitt flyttet for raskt mot å beskrive fullt ut autonome systemer, mens den viktige overgangsfasen der stadig flere funksjoner blir automatiserte har fått mindre oppmerksomhet. Denne rapporten beskriver erfaringer og kunnskap luftfartsbransjen har opparbeidet over mange år knyttet til forholdet sikkerhet og ulike grader av automatisering, samt peker på utfordringer og muligheter ved autonom luftfart i fremtiden. Rapporten består av litteraturstudie og intervjustudie. Litteraturstudien beskriver automatiseringsparadokset ved at økende grader av automatisering først og fremst har medført økt sikkerhet - imidlertid er forholdet automatisering og sikkerhet sammensatt hvor utfordringer ved sikkerheten kan sees i sammenheng med menneske-automatisering interaksjon, hvor Air France 447 havariet i 2009 er et eksempel. I intervjustudien med aktører i norsk luftfart sees mulighetsrommet fremover i et sikkerhetsperspektiv mot nødvendigheten av å avklare forutsetninger for design og menneskets rolle, samt hvordan fremtidige automatiserte/autonome system kan håndtere unormale og ukjente situasjoner. Rapporten beskriver forsknings og - bransjeanbefalinger for videre arbeid. Oppdragsgiver: Ludvig G. Braathens fond / NHO Luftfart / LO Luftfartnb_NO
dc.description.abstractSikkerhet og autonomi i norsk luftfart utfordringer og muligheternb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSINTEFnb_NO
dc.relation.ispartofSINTEF Rapport
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Rapport;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleSikkerhet og autonomi i norsk luftfart utfordringer og muligheternb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber56nb_NO
dc.source.issue2018:01451nb_NO
dc.identifier.cristin1658367
dc.relation.projectSINTEF AS: 102016334nb_NO
cristin.unitcode7401,90,13,0
cristin.unitnameSoftware Engineering, Safety and Security
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal