dc.contributor.author | Pedersen, Roar | |
dc.contributor.author | Vegsund, Einar | |
dc.date.accessioned | 2017-12-27T08:46:45Z | |
dc.date.available | 2017-12-27T08:46:45Z | |
dc.date.created | 2017-12-22T11:07:56Z | |
dc.date.issued | 2012-08-24 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-14-05558-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2473767 | |
dc.description.abstract | Det er gjort omfattende modelltester med tre skrogmodeller av en tråler. Prosjektet bygger på prosjektet "Fremtidens tråler" der det ble dokumentert store energibesparelser ved å tråle med to propeller, samt store energibesparelser i sjøgang med to propeller og en ny baugfasong {"wavepiercer"). Resultater fra dette prosjektet vedr. skrogmotstand og propulsjonsvirkningsgrad i fri fart (ikke tråling} var imidlertid lkke tilfredsstillende, og det ble heller ikke dokumentert hvilken effekt baugfasongen og to propeller hadde hver for seg på energiforbruket i sjøgang. I dette prosjektet har finjustering av skroglinjer resultert i akseptabel skrogmotstand for to-skrue konseptet og propellvirkningsgraden er betydelig forbedret ved bruk av en sakalt "low drag" dyse samt et integrert ror/propell system som er utvlklet av Rolls-Royce Marine (PROMAS). Det er og dokumentert hvilken vlrkning den nye "wavepiercer" baugen har i 3 ulike bølgehøyder og tilsvarende hvilken effekt to propeller har i sjøgang. Ny baugdesign og to propeller gir tilsammen betydelig reduksjon i fremdriftseffekt ved signifikant bølgehøyde over 2m. Tråling med to propeller I stille vann gir nesten 10% lavere energibruk enn ved bruk av en propell. Ytterligere forbedringer kan påregnes i dårlig vær. Hybrid fremdriftsanlegg gir muligheter for å kjøre dieselelektrisk i fartsområdet der dieselelektrisk drift er mest lønnsomt. Gjenvinning av varme fra eksos kan utnyttes i fabrikk eller til å produsere strøm som avlaster akselgenerator. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Norges Forskningsråd, FHF | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.publisher | SINTEF Fiskeri og havbruk | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | SINTEF Fiskeri og havbruk rapporter;A23707 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Fiskefartøy | nb_NO |
dc.subject | Energieffektivisering | nb_NO |
dc.subject | Modellforsøk | nb_NO |
dc.title | Neste Generasjon Energieffektive Trålere | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | SINTEF Ocean | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 11 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1531405 | |
cristin.unitcode | 7566,2,0,0 | |
cristin.unitname | Fiskeriteknologi | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |