Speedsjarken "Vårstev" av Napp – om fartøyutvikling og driftserfaring – fase I
Research report
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465446Utgivelsesdato
2013-08-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF Ocean [1312]
- Rapporter fra SINTEF Ocean [442]
- SINTEF Ocean [1384]
Sammendrag
Dette prosjektet har hatt som mål å følge opp en ny type 36 fots speedsjark for å dokumentere skipstekniske og driftsmessige egenskaper ved konvensjonell linedrift. Det spesielle ved denne båten er nytt skrogdesign og bruk av to-motoranlegg med to vannjeter samt en senkekjølmidtskips. Oppfølgingen har foregått ved faglig rådgivning inkludert diverse stabilitetsanalyser, erfaringsinnhenting fra skipper/reder og byggeverft, samt innhenting av måledata fra feltforsøk. Erfaringer fra oppfølging viser følgende: Positive egenskaper av fartøy: );> Meget gode sjøegenskaper, også under stor fart ';.> Gode manøvreringsegenskaper under fiskeridrift );> Vannjetene fungerer meget godt under linedrift );> Fartøyet innfrir stabilitetskravene for Kystfiske og Bankfiske I Negative egenskaper av fartøy: -Høyere lettskipsvekt enn kalkulert og dermed høyere driftsdeplasement. -Trimproblemer i startfasen, utbedret ved å flytte dieseltanker til bunntanker. -For høyt dieselforbruk med dagens vannjeter, spesielt i driftsfasene. Fra et driftsøkonomisk perspektiv anbefales det å skifte ut vannjeter med vanlige propellere. Valget blir da mellom ett- eller to-motoranlegg med en eller to propeller.