• Adaptive acoustic vehicle alerting sound, AVAS, for Electric vehicles Results from field testing 

      Berge, Truls Svenn; Haukland, Frode (SINTEF Rapport, Research report, 2019)
      Acoustic vehicle alerting sound (AVAS) is implemented on electric and hybrid vehicles (inelectric mode) as a safety tool to warn pedestrians at low vehicle speedsO. The main objective of this project has been to evaluate ...
    • Flystøysoner for Namsos lufthavn. Støysoner etter T-1442/2016 

      Berge, Truls Svenn; Randeberg, Rolf Tore; Granøien, Idar Ludvig Nilsen (SINTEF Rapport;, Research report, 2018)
      Avinor har gitt SINTEF i oppdrag å foreta en støykartlegging av Namsos lufthavn etter Miljøverndepartementets retningslinje T-1442/2016. Beregning av støy er utført med NORTIM 4.5 som tar hensyn til topografien ved beregning ...
    • Konsekvensutredning for plassering av Polititets nasjonale beredskapssenter på Taraldrud. Tema: Helikopterstøy 

      Berge, Truls Svenn; Olsen, Herold; Granøien, Idar Ludvig Nilsen; Gjestland, Truls (SINTEF Rapport;, Research report, 2017)
      På oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet har SINTEF utført en konsekvensutredning for støy fra helikoptertrafikk for Politiets nasjonale beredskapssenter som er planlagt lagt til Taraldrud i Ski kommune. Etter ...
    • Methods and system to measure the environmental impact of individual vehicles in traffic 

      Berge, Truls Svenn; Olsen, Herold; solvang, Audun (SINTEF Rapport;, Research report, 2016)
      This report presents the final results from the MOVE project financed by the BIA program. The project is a joint project with Acoustic One, Norsk Elektro Optikk AS (NEO), Norsonic, Vegdirektoratet (The Norwegian Public ...
    • Støyberegning for Lakselv lufthavn, Banak 

      Berge, Truls Svenn; Randeberg, Rolf Tore; Granøien, Idar Ludvig Nilsen (SINTEF Rapport;2019:01492, Research report, 2019)
      Avinor har gitt SINTEF i oppdrag å foreta en oppdatert støykartlegging av Lakselv lufthavn, Banak etter Miljøverndepartementets retningslinje T-1442/2016. Beregning av støy er utført med NORTIM 4.5 som tar hensyn til ...
    • Støykartlegging for Oslo lufthavn. Framtidige scenarioer med tre rullebaner, alternativ vest 

      Randeberg, Rolf Tore; Berge, Truls Svenn (SINTEF Rapport;2019:00613, Research report, 2019)
      Det er utført støyberegninger for en tredje rullebane ved Oslo Lufthavn, hvor den nye rullebanen er plassert nordvest for dagens vestre bane. Beregningene er gjort for år 2030, 2040 og 2050 og inkluderer forventet ...