Blar i Rapporter fra SINTEF Ocean på forfatter "Aarsæther, Karl Gunnar"
-
Anløpsprognoser for fiskefartøy frem til 2060
Aarsæther, Karl Gunnar; Standal, Dag; Richardsen, Roger (SINTEF Fiskeri og Havbruk;A26774, Research report, 2015-01-26)Denne rapporten beskriver utviklingen i den norske fiskeflaten bade i form av teknisk utvikling i fartøy, hvordan rammebetingelsene og regulering har endret seg og også hvordan antall anløp har utviklet seg gjennom analyse ... -
Estimating the Physical Behaviour of Seine Ropes for Evaluating Demersal Seine Fishing Reporting on experiments in the flume tank
Madsen, Nina; Herrmann, Bent; Hansen, Kurt; Aarsæther, Karl Gunnar (SINTEF Fiskeri og havbruk;A26520, Research report, 2014-11-28)Demersal Seining is an active fishing method which is based on seine ropes and a seine net. The seine ropes and net are laid out on the fishing ground in a way that they encircle an aggregation of fish. Because the area ... -
NumSim - Numerical simulation of complex systems involving interaction between elements with large and varying stiffness properties
Kristiansen, David; Føre, Martin; Aarsæther, Karl Gunnar; Fredheim, Arne (SINTEF Fiskeri og Havbruk reports;A27066, Research report, 2015-07-31)This report is a short summa ry of the research activity and results obtained in the project Numsim - Numerical simulation of complex systems involving interaction between elements with large and varying stiffness properties. ... -
Oppdaterte anløpsprognoser for fiskefartøy frem til 2060 - 2018:00872
Aarsæther, Karl Gunnar (SINTEF Ocean rapporter;2018:00872 A, Research report, 2018-08-31)Denne rapporten presenterer en oppdatert prognose for anløp fra fiskeflåten frem mot 2060. Arbeidet som presenteres er en oppdatering av et tidligere arbeid fra slutten av 2014, men med oppdatert datagrunnlag som strekker ... -
Virkning av stampekjøl på kystfartøy - Stampedemping av kystfartøy ved hjelp av finner plassert i forskipet
Aarsæther, Karl Gunnar (SINTEF Fiskeri og Havbruk;A23384, Research report, 2012)Stampedempning med finner - Kystfartøy som bygges under lengdebegrensinger kan oppleve det som kalles for ""Gyngestoleffekten"", der fartøyet stamper uforholdsmessig mye selv i relativt rolig sjø. Dette bevegelsesmønsteret ...