Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWachenfeldt, Bjørn Jenssen
dc.contributor.authorDokka, Tor Helge
dc.date.accessioned2016-11-02T14:16:17Z
dc.date.accessioned2016-11-20T16:47:23Z
dc.date.available2016-11-02T14:16:17Z
dc.date.available2016-11-20T16:47:23Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.isbn978-82-536-1006-1
dc.identifier.issn0801-6461
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421968
dc.description.abstractSINTEF har i samarbeid med prosjekteringsgruppen for Mæla Skole arbeidet for å komme frem til smarte og helhetlige løsninger som gjør at en oppnår god komfort med lav energibruk, lav miljøbelastning og lave investeringskostnader. Prosjektet har fått navnet ”Mæla Smartbygg”. Med utgangspunkt i de konseptuelle løsningene som er valgt vil Mæla Skole kunne bli et av landets mest energieffektive undervisningsbygg. Dersom en skal være sikker på å nå målsetningen om at behovet for levert energi ikke skal overstige 80 kWh/m2, forutsetter dette at løsningene tilfreds-stiller kravspesifikasjonen utarbeidet med utgangspunkt i energimålsetningen for bygget, samt at varme- og ventilasjonsteknisk utstyr blir driftet optimalt. Dersom det reelle forbruket skal komme ned mot beregnet energibehov, kreves det bevisste brukere som ikke bidrar til sløsing av energi. Videre må styringen av varme og ventilasjon fungere optimalt, og settpunkt for oppvarming, ventilasjon må settes riktig. I tillegg er en avhengig av driftspersonell med god innsikt i hvordan en slik bygning fungerer og at driftsansvarlig evner å drifte den på en tilnærmet optimal måte. I utformingen av de konseptuelle varme- og ventilasjonstekniske løsningene ble det i tillegg til fokus på energieffektivitet lagt stor vekt på å komme frem til alternativer som også bidrar positivt i forhold til arkitektur og innemiljø. Generelt er behovet for ventilasjonskanaler redusert til et minimum, og den mekaniske ventilasjonen er dimensjonert med hensyn til luftkvalitet. Termisk komfort er sikret ved hjelp av passive tiltak som naturlig ventilasjon, solavskjerming og utnyttelse av termisk masse i tak, vegger og gulv. Valget av vindu og vegger med gjennomskinnelig isolasjon innebar noe økt risiko for at det ville kunne bli for varmt i undervisningsfløyene i 2. etasje i varme og solrike perioder. Ettersom disse lokalene pga. skoleferien normalt ikke vil være i bruk sommerstid ble likevel tiltakene i form av solavskjerming, naturlig ventilasjon og nattkjøling (utlufting av overskuddsvarme om natten) vurdert som tilstrekkelige til å sikre akseptabel termisk komfort gjennom skoleåret. Av branntekniske årsaker har løsningene med gjennomskinnelig isolasjon blitt omprosjektert i etterkant. Dette har konsekvenser både i forhold til energi og innemiljø, men det er ikke gjennomført noen detaljerte analyser av disse endringene av SINTEF i dette prosjektet.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSINTEF Byggforsknb_NO
dc.relation.ispartofseriesProsjektrapport (SINTEF Byggforsk);10
dc.subjectBygningsintegrert designnb_NO
dc.subjectEnerginb_NO
dc.subjectPassivhusnb_NO
dc.titleMot passivhusstandard i undervisningsbygg. Mæla smartbygg - sluttrapportnb_NO
dc.title.alternativeMot passivhusstandard i undervisningsbygg : Mæla smartbygg - sluttrapportnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.date.updated2016-11-02T14:16:17Z
dc.rights.holder© 2008 SINTEF Byggforsknb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500nb_NO
dc.identifier.cristin1269346
dc.relation.project50102100nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel