Show simple item record

dc.contributor.authorZenith, Federico
dc.contributor.authorMøller-Holst, Steffen
dc.contributor.authorThomassen, Magnus Skinlo
dc.date.accessioned2016-02-10T13:45:33Z
dc.date.accessioned2016-02-11T09:48:51Z
dc.date.available2016-02-10T13:45:33Z
dc.date.available2016-02-11T09:48:51Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationSINTEF Rapport A26013. SINTEF , 2014nb_NO
dc.identifier.isbn9788214053470
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2378808
dc.description-nb_NO
dc.description.abstractMuligheten til å benytte et brenselcellesystem med dieselreformering i distribusjonsbiler ble undersøkt. ASKO Midt-Norge har biler i forskjellige størrelser og to typer kjølesystemer, nemlig med dieselaggregat og med flytende CO₂. Brenselcellesystemet som er foreslått av PowerCell, PowerPac, ble studert for egnethet i disse distribusjonsbilene.Det ble foretatt en statistisk analyse av kjøremønstrene av forskjellige distribusjonsbiler, som viser at disse endrer seg lite med årstidene, men er ganske forskjellige bilene imellom.PowerPac egner seg ikke for å erstatte dieselaggregater, da det ikke har tilstrekkelig effekt, leverer elektrisitet i uegnet form, og er heller ikke testet for bruk under kjøring.Derimot er PowerPac svært godt egnet til å erstatte 24 V-batteriene og -dynamoene som brukes under tomgang ved varelevering. Endringene i prosedyrene for ASKO-personellet ville være minimale, og det ville alltid være mulig å gå tilbake til tomgang i tilfelle det oppsto problemer med brenselcellesystemet.Det er betydelig potensiale for utslippsreduksjon med opptil 1400 tonn CO₂ i året, som tilsvarer ca. 800 gjennomsnittlige biler på norske veier.nb_NO
dc.relation.ispartofseries
dc.titleBrenselceller i ASKOs distribusjonsbiler. Forprosjekt for å verifisere egnethetnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.date.updated2016-02-10T13:45:33Z
dc.identifier.cristin1268865


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record