Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteen, Markus
dc.contributor.authorDamman, Sigrid
dc.contributor.authorHansen, Lillian
dc.contributor.authorSeter, Hanne
dc.contributor.authorFlatberg, Truls
dc.contributor.authorWerner, Adrian Tobias
dc.date.accessioned2023-02-08T12:44:04Z
dc.date.available2023-02-08T12:44:04Z
dc.date.created2022-11-22T15:42:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-14-07552-6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049296
dc.description.abstractDenne rapporten sammenfatter sentrale funn fra forskningsprosjektet TRAZEPO (Transition towards zero emission ports). Kjernen i prosjektet har vært å avdekke drivere og barrierer for bærekraftig omstilling i norsk havnesektor, med havnene i Kristiansand, Oslo og Narvik som case. Bærekraftig omstilling handler også em energieffektivisering, men viser her i hovedsak til reduksjon i klimagassutslipp fra bruk av fossile drivstoff -med andre ord et teknologiskifte til lav- og nullutslipps energiløsninger. Prosjektet har primært vært samfunnsvitenskapelig, og i analyser av omstillingsprosesser både i enkelthavner og for havnesektoren som helhet har vi anvendt faglige perspektiv fra litteraturen om bærekraftig omstilling (engelsk: sustainability transitions). Til grunn for dette fagområdet ligger en forståelse av at radikale teknologiske endringsprosesser beror på samspill mellom teknologi, regelverk, standarder, politikk, praksis og markeder. I 'infrastruktursektorer' er omstillingsprosesser som oftest ressurs- og tidkrevende – og ofte konfliktfylte. Forut for TRAZEPO er dette faglige perspektivet kun benyttet i noen få studier i havnesektoren, og da med fokus på enkelthavner. Rapporten er basert på 40 dybdeintervjuer, arbeidsmøter i prosjektgruppen, en omfattende spørreundersøkelse blant norske havner (både private og offentlige), samt dokumentstudier. I tillegg er det i prosjektet utviklet en optimeringsmodell for valg av nye energiløsninger i norske havner som også presenteres kort. Transportsektoren står for om lag 60% av Norges utslipp i ikke-kvotepliktig sektor. Ambisjonen er at disse skal kuttes med 50% innen 2030 (sammenlignet med 2005-utslipp), og at transportsektoren skal være klimanøytral innen 2050. Over halvparten av reduksjonen i klimagassutslipp fra ikke-kvotepliktig sektor skal skje innen transport, hvorav sjøfart og fiske skal redusere sine samlede utslipp med 12%. Tiltak som forventes å gi størst utslippsreduksjoner omfatter avansert biodrivstoff til skipsfart, landstrøm, tiltak på offshorefartøy og innen havbruk, samt tiltak på ferger og hurtigbåter. Disse tiltakene handler alle om å erstatte fossil energi med nye drivstoff og energibærere. Utgangspunktet for prosjektet har vært at havner kan spille en viktig rolle i det grønne skiftet ettersom de er knutepunkter i transport- og logistikksystemer, hvor transportsektoren også møter energisektoren. Omstillingsprosesser som gjør havner til nullutslipps 'energihubs' kan gjøre havner i stand til å tilby ulike lav og nullutslipps drivstoff og energibærere, f.eks. gjennom energiproduksjon og/eller -konvertering i havna.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEF ASen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectnullutslippen_US
dc.subjectomstillingen_US
dc.subjectbærekraften_US
dc.subjecttransporten_US
dc.subjecthavnen_US
dc.titlePå vei mot nullutslippshavner?en_US
dc.title.alternativePå vei mot nullutslippshavner?en_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright: SINTEF/forfattereen_US
dc.source.pagenumber40+ bilag/vedleggen_US
dc.source.issue2022:00188en_US
dc.identifier.cristin2078506
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 281002en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal