Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrut, Lisbet
dc.contributor.authorRøhne, Mette
dc.contributor.authorAusen, Dag
dc.contributor.authorFauske, Anne Liv
dc.contributor.authorKraver, Inger
dc.contributor.authorSandåker, Torjus
dc.date.accessioned2018-10-25T13:54:20Z
dc.date.available2018-10-25T13:54:20Z
dc.date.created2017-03-31T13:40:47Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn9788214061789
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2569678
dc.description.abstractMål og oppgaver i prosjektet Målet for prosjektet har vært å utvikle digitalt teknologi for å effektivisere administrasjon og planlegging i hjemmetjenesten og frigjøre tid til pasientrettede tjenester. Kommunen har samarbeidet med Spider Solutions AS for å utvikle SPIDER optimerer som verktøy for hjemmetjenesten. SPIDER optimerer er et avansert program bygget på algoritmer, og simulerer kjøreruter mellom kontaktpunkter for å finne de meste effektive kjørerutene. SPIDER har i lang tid vært brukt innen varedistribusjon for å håndtere daglig planlegging. I Norge er ikke verktøyet prøvd i kommunale helse- og velferdstjenester før Horten kommune og SPIDER Solutions gikk i gang. Metoder som har vært fulgt Teknologi- og tjenesteutvikling har foregått som forskningsstøttet behovsdrevet innovasjon. Man har gjort praktisk utprøving, diskutert erfaringer, justert og endret, for igjen å gjøre nye praktiske utprøvinger. Det meste av utviklingsarbeidet har gått i drift. Følgeforskning har bidratt til gode prosesser og gitt kunnskap om hvordan og hvorfor prosjektet eventuelt nådde målene. Veiledning i metodikk for gevinstplanlegging og gevinstrealisering har fått tjenesteledere og planleggere til å reflektere over tjenesten som helhet og arbeidsoppgavene på nye måter. Resultater SPIDER som verktøy i planlegging av arbeidslister gir oversikt og kontroll. Pasienter får besøk av færre antall ansatte enn tidligere. Ansvarlig sykepleier og primærkontakt (helsefagarbeider) er oftere hos "sine" pasienter. Planleggerne bruker kortere tid til planlegging og får frigjort tid til andre oppgaver, for eksempel pasientrettet arbeid. Etviktigkravtilløsningenharværtintegrerteprogrammer;énoppgave–énarbeidsoperasjon.Løsningenslikdennåforeliggerivaretardette. Innovasjonenharværtetstortløft,ogharomfattetutviklingavteknologien,avpraktiskarbeidsorganisering,faglighet/-fagutvikling,arbeidskulturogholdninger.Implementeringenbleavsluttetijuni2016vedatsystemetbleintegrertmedAcosCosDocpasientjournalogturnussystemVismaEnterpriceressursstyring. Suksesskriterier Flerebetingelsermåværeoppfyltforatetsliktutviklingsprosjektskallykkes: •Solidforankringpåallenivåikommunenogkontinuerliginformasjontilansattegjennomheleprosessen.•Tettoggodtsamarbeidmedteknologileverandøren,somharværtlydhørogtatttilsegmyenykunnskapomtjenesten. •Godopplæringtilplanleggernesombrukersystemetidetdagligearbeidet,ogsomharværttrukkettettinniutviklingsarbeidet. •Utprøvingogutviklingharforegåttidrift,noesomhargittuvurderligepraksiserfaringer. •Ansatteharfulgtarbeidslisteneogmeldttilbakehvasomfungerteogikkefungerte,noesomharværtnødvendigforvidereutvikling. •ProsjektetogteknologileverandørenharviststorrespektforatdetkanværevanskeligforansatteåforståhvilkefunksjonerSPIDERharoghvainnføringavteknologienkanbetyforarbeidsorganiseringennb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherSINTEFnb_NO
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Rapport;A27853
dc.titleElektronisk ruteplanlegging i hjemmetjenestennb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO
dc.identifier.cristin1462783
cristin.unitcode7401,60,25,0
cristin.unitcode7401,90,32,0
cristin.unitnameHelse
cristin.unitnameInstrumentering
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel