Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkarholt, Kari
dc.date.accessioned2018-09-17T12:32:02Z
dc.date.available2018-09-17T12:32:02Z
dc.date.created2015-09-24T18:25:48Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn9788214056846
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562978
dc.description.abstractFormålet med prosjektet er å gjennomføre en interessentanalyse som skal kartlegge kompetansebehov/-profil for framtidig fagpersonell med ansvar for drift og vedlikehold av vindkraftanleggene. Dette skal gi de videregående skolene på Fosen nødvendig grunnlag for å starte planlegging av utdanningsløp som kan matche disse behovene. Bakgrunnen for prosjektet er at det er gitt konsesjoner for flere nye vindkraftparker på Fosen som nå planlegges utbygd av kraftselskapene. Samlet utgjør dette noe i underkant av 300 vindturbiner. Investeringsbeslutningene blir tatt i første kvartal 2015. En etablering av nye vindkraftparker vil innebære drift og vedlikehold på mange turbiner, og dermed et forventet økende behov for kompetanse innen elektro og mekaniske fag. I prosjektet har vi intervjuet kraftselskaper, leverandører av vindturbiner, kompetansemiljø, samt lærere og elever ved Fosen videregående skole. I tillegg har vi kartlagt relevante utdanningstilbud i Norge og Sverige som utdanner vindkraftoperatører. Vi har også intervjuet andre næringer som er under utvikling på Fosen i forhold til kompetansebehov, men det er primært utdanningsbehov innen vindkraft som vi har sett på.nb_NO
dc.description.abstractInteressentanalyse om vindkraft på Fosen og utdanningsbehovnb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherSINTEFnb_NO
dc.relation.ispartofSINTEF Rapport
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Rapport;A26137
dc.titleInteressentanalyse om vindkraft på Fosen og utdanningsbehovnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber24nb_NO
dc.identifier.cristin1268887
cristin.unitcode7401,60,55,0
cristin.unitnameTeknologiledelse
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel