dc.contributor.author | Granøien, Idar Ludvig Nilsen | |
dc.contributor.author | Randeberg, Rolf Tore | |
dc.date.accessioned | 2016-04-27T10:15:46Z | |
dc.date.accessioned | 2016-04-28T06:45:34Z | |
dc.date.available | 2016-04-27T10:15:46Z | |
dc.date.available | 2016-04-28T06:45:34Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.citation | SINTEF Rapport A234, 44 p. SINTEF, 2006 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2387678 | |
dc.description | - | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne rapporten viser grunnlag for og resultater av beregninger av flystøy ved Alta lufthavn etter reglene i retningslinje T-1442 fra Miljøverndepartementet. Beregningene er foretatt med NORTIM, den norske flystøymodellen som tar hensyn til topografiens innvirkning på lydutbredelse.
I tråd med retningslinjen beregnes gjennomsnitt for et helt års trafikk og utgangspunktet er trafikken for året 2005. I tillegg er beregninger gjort for en prognose for trafikk i 2015.
Det nye støysonekartet viser en klar reduksjon av areal innenfor sonene sammenlignet med beregningene utført i 2001 etter retningslinje T-1277. Endringene skyldes delvis forskjellene i definisjon av støysonegenser, men også skifte av flypark fra varianter av MD80 til nyere typer B737.
Det er utført spesialberegninger for å illustrere virkninger av ombygging på landsiden på flyplassen, inklusive flytting av terminalområder og etablering av taksebanesystem.
Oppdragsgiver Avinor AS | nb_NO |
dc.title | Beregning av støysonegrenser for Alta lutfthavn etter retningslinje T-1442 | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.date.updated | 2016-04-27T10:15:46Z | |
dc.identifier.cristin | 1352362 | |
dc.relation.project | Stiftelsen SINTEF: 90E261 | nb_NO |