Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGranøien, Idar Ludvig Nilsen
dc.contributor.authorRandeberg, Rolf Tore
dc.date.accessioned2016-04-26T07:46:23Z
dc.date.accessioned2016-04-27T11:57:22Z
dc.date.available2016-04-26T07:46:23Z
dc.date.available2016-04-27T11:57:22Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.citationSINTEF Rapport A27, 17 p. SINTEF, 2006nb_NO
dc.identifier.isbn82-14-02848-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2387609
dc.description-nb_NO
dc.description.abstractSTF90 A06024 Denne rapport viser grunnlag for – og resultater fra beregninger av nye støysoner for Trondheim lufthavn, Værnes etter retningslinje T-1442 fra Miljøverndepartementet. Beregningene er utført med dataprogrammet NORTIM, som er utviklet ved SINTEF. Grunnlaget for beregningene av nytt støysonekart er i stor grad likt det som ble benyttet sist og presentert i SINTEF rapport STF40 F99059 fra november 1999. Det er noen små endringer i flymønsteret siden den gang, men de største forskjellene ligger i trafikkmengden og flyparken. Det beregnes fortsatt for et gjennomsnittsdøgn, men i grunnlaget inngår trafikken for et helt år. Utskifting av flyparken, særlig for det største norske sivile ruteflyselskapet, har også stor betydning for det totale støynivå. Beregningene er utført for dagens situasjon og for en prognose for 2015. I tillegg er det vist resultater for en trafikkutvikling helt fram til 2050. I prognosene er det ikke tatt hensyn til at det kan komme en ytterligere reduksjon i støynivå fra sivile jetfly. Det nye støysonekartet etter T-1442 dimensjoneres av prognosesituasjonen for 2015. Støysonekartet strekker seg ikke utenfor Stjørdal kommune. Rapporten viser også resultater for strategisk støykartlegging i henhold til forurensningsforskriftennb_NO
dc.titleStøysoner etter T-1442 for Trondheim lufthavn, Værnesnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.date.updated2016-04-26T07:46:23Z
dc.identifier.cristin1352369


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel