Brukerundersøkelse om innemiljø på Marienlyst skole
Research report
Published version
View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [6020]
- SINTEF Community [2328]
- ZEB Project report [40]
Abstract
Innemiljøet på Marienlyst skole i Drammen, Norges første "passivhus-skole", er evaluert gjennom intervju og spørreskjema med brukere. Det er utført tre intervjurunder i løpet av 2011 med totalt 23 informanter; lærere, elever og representanter fra driftspersonalet. I tillegg er det utført en spørreskjemaundersøkelse om inneklimaet i slutten av 2011, for alle elever og ansatte.
Godt innemiljø
Intervjuene viser at brukerne totalt sett er godt fornøyd med skolebygningen. Det er generelt gode resultat for symptomer (fysiske plager) på inneklimaet. Spørreskjemaresultatene er sammenlignet med et referansemateriale av gjennomsnittlige skolebygninger, og inneklimaet på Marienlyst skole kommer bedre ut enn gjennomsnittet når det gjelder de fleste symptomer på inneklimaproblemer, både for elever og lærere. Ansatte på Marienlyst skole opplever mindre problemer med tørr eller innestengt/ dårlig luft, støv og smuss, enn ansatte på andre skoler.
Innkjøringsproblemer
Brukerne opplever likevel noen problemer med bygningen, og dette er problemer som kan knyttes til
innkjøringsfasen av bygget og finjustering av automatiske systemer.
- Temperatur
I intervjuene rapporteres det om kalde innetemperaturer vinterstid 2010, spesielt om morgenene. Hovedgrunnen til dette var manglende forsyning fra fjernvarmenettet før det ble forsterket, og at den første vinteren var spesielt kald. Spørreskjemaundersøkelsen for elevene som er gjort ett år senere, viser derimot ikke spesielle problemer med kalde temperaturer den aktuelle vinteruken, men det er kommentert av 18 av elevene at noen rom kan være kalde eller ha varierende temperatur og vi ser tilsvarende en svak tendens i svarene fra de ansatte. Det er også påpekt i intervjuene at noen rom kan være varme og tette i sommerhalvåret (dette henger sammen med solavskjerming, se punkt under).
- Solavskjerming
Den automatiske solavskjermingen og belysningen fungerer ikke optimalt, dette dokumenteres både gjennom intervju og spørreskjema. Spørreskjemaresultatene fra elevundersøkelsen viser at lyskvaliteten er kritisk (lys, refleks, sollys), og dette henger sammen med solavskjermingen. Varme fra sola kommer også fram som et problem i spørreskjemaene fra elevene. Lærerne ønsker seg ofte muligheter til å overprøve solavskjermingssystemene, slik at de hadde bedre kontroll over dette. Driftspersonalet rapporterer at reguleringen av solavskjermingen nå er endret for å prøve å bedre forholdene, og at man fortsatt har fokus på temaet.
- Statisk elektrisitet
Et annet gjennomgående problem som framkommer både i intervju og spørreskjema er statisk elektrisitet. Statisk elektrisitet kommer fram som et stort problem i spørreskjemaresultatene for elevene. - Støy og akustikk
Intervjuene viser at planløsning, materialer og bruk gir noen utfordringer med akustikk og støy, spesielt i kantineområdet. Spørreskjemaresultatene viser også at elevene synes det er vanskelig å høre det som blir sagt i klasserommet, og at det er forstyrrende bråk utendørs (trafikk/skolegård/byggevirksomhet eller lignende). Her er det noe tvil om årsaken til resultatene. Dette bør man ettergå mer i detalj. - Trykkforholdene i bygningen og ventilasjonen i kjerneområdene
I tillegg viser intervjuene at det er problemer med trykkforholdene i bygningen. Dører slår igjen, er for tunge å åpne, eller blir stående og pipe. Dette henger sammen med ventilasjon. Vi ser at det er en del kommentarer i spørreskjemaene på tung og dårlig luft i auditoriene og små grupperom i kjernearealer i 3.etg. Ventilasjonen
i disse områdene bør undersøkes nærmere. Ut fra problemer beskrevet, er det grunn til å tro at det er behov for å se nærmere på innreguleringen og dimensjonering av VAV-enhetene i anlegget.
Informasjon
Ansatte og elever trenger mer informasjon om de automatiske systemene for solavskjerming, belysning og temperatur for bedre å skjønne hvordan systemene skal fungere. Ansatte og driftspersonalet bør fortsette samarbeidet om å finjustere systemene.
Intervjuene viser at skolebygningen og den miljøvennlige profilen skolebygningen har fører til at elever og lærer blir mer bevisst det å leve miljøvennlig på alle arenaer i livet. De ansatte på skolen påpeker at elevene trenger mer informasjon om skolebygningen og passivhuskonseptet, for å bedre kunne ta vare på, og øke følelsen av eierskap til bygningen. På bakgrunn av dette blir det i rapporten foreslått en informasjonstavle om passivhuskonseptet og bygningens miljøegenskaper i foajeen ved hovedinngangen.