dc.contributor.editor | Bjørgen, Astrid | |
dc.contributor.editor | Hjelkrem, Odd Andre | |
dc.date.accessioned | 2022-10-17T13:55:17Z | |
dc.date.available | 2022-10-17T13:55:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3026454 | |
dc.description.abstract | SNAPSHOT (2020-2022) har bidratt med økt kunnskap om varemobilitet knyttet til e-handel for å forbedre beslutningsgrunnlaget til bykommuner og øvrige myndigheter.
Forskningspartnere har vært SINTEF i samarbeid med Høyskolen i Molde med samarbeidspartnere Oslo kommune, Bodø kommune og Statens vegvesen. SNAPSHOT er finansiert av Norges Forskningsråd (pnr.303094).
SNAPSHOT viser at data på lokalt nivå er "gull" for å
• regulere areal og infrastruktur (for personer og gods)
• styre individuell adferd og stimulere til samarbeid og koordinering på tvers av og i verdikjedene
• etablere incentiv for nye forretningsmodeller horisontalt og vertikalt for å skape bærekraftige løsninger
• utforme lokale virkemiddelpakker
Med økt kunnskap om varemobilitet knyttet til e-handel og oppmerksomhet på utviklingstrendene som påvirker våre handle -og reisevaner kan bykommunene legge til rette for nye mobilitetsløsninger i tidlig fase i arealplanlegging, som i sum kan redusere miljøbelastningen. Spørsmålet er om lokale myndigheter er beredt til å sette seg i førersetet for å koordinere arbeidet, inngå partnerskap med private aktører for å tilby forbrukervennlige løsninger og tilgjengeliggjøre areal for sambruk (som ladeinfrastruktur, bildeling og mikromobilitet istede for tradisjonelle parkeringstilbud for personbilen).
Plan og bygningsloven er de lokale myndighetenes fremste verktøy for å regulere tilgang og bruk av areal. I tillegg til generell kunnskap om bylogistikk kan kunnskap fra de ulike brukstilfellene i SNAPSHOT være sentrale for å inkludere bylogistikk i areal planlegging med søkelys på å kombinere formål og funksjoner og legge til rette for fleksibel arealbruk og dynamisk regulering. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | SINTEF Akademisk forlag | en_US |
dc.rights | CC BY 4.0 | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Transport | en_US |
dc.subject | Varemobilitet | en_US |
dc.title | SNAPSHOT. Hvordan økt netthandel påvirker hele transportsystemet (2020–2022). Resultater i prosjektet. | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2022 Forfatterne. Utgitt av SINTEF akademisk forlag | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Teknologi: 500 | en_US |
dc.source.pagenumber | 21 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2062137 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 303094 | en_US |