• Behovsstyrt ventilasjon, DCV – forutsetninger og utforming. Veileder for et energioptimalt og velfungerende anlegg 

      Mysen, Mads; Schild, Peter G. (SINTEF Fag;13, Research report, 2014)
      Denne veilederen skal hjelpe rådgivere og entreprenører med å beskrive, prosjektere og utføre energioptimal behovsstyrt ventilasjon
    • Behovsstyrt ventilasjon, DCV – krav og overlevering. Veileder for et energioptimalt og velfungerende anlegg 

      Mysen, Mads; Schild, Peter G. (SINTEF Fag;11, Research report, 2013)
      Veilederen er utviklet i FoU-prosjektet "reDuCeVentilation" som står for Reduced energy use in Educational buildings with robust Demand Controlled Ventilation. Formålet med reDuCeVentilation var å utvikle konsepter med ...
    • Beslutningsprosesser ved oppgradering til universiell utforming og høy energistandard. Casestudier i REBO 

      Magnus, Eva; Hauge, Åshild Lappegard; Löfström, Erica; Kjølle, Kari (SINTEF Notat;3, Research report, 2013)
      REBO er et kortnavn for Husbankens fireårige strategiske forskningsprogram ”God boligkvalitet for alle – utfordringer og løsninger for etterkrigstidens boligblokker” 2008–2012. Denne rapporten er en av flere delrapporter ...
    • Bevisste strategier for oppgradering av boligselskaper 

      Löfström, Erica; Hauge, Åshild Lappegard; Mellegård, Sofie Elisabet; Fredriksen, Eyvind; Klinski, Michael (SINTEF Fag;32, Research report, 2015)
      Rapporten sammenfatter resultatene fra forskningsprosjektet BEVISST. Med utgangspunkt i to borettslag og ett sameie har prosjektet testet strategier som kan stimulere boligselskaper til å vedta ambisiøs og energieffektiv ...
    • Building integrated vertical wind turbines : Experiences from the roof of Biskop Gunnerus gate 14 in Oslo 

      Haase, Matthias; Skeie, Kristian Stenerud; Tronstad, Tron Vedul (SINTEF Fag;19, Research report, 2014)
      This report describes results of the installation of vertical axis wind turbines on the topof ‘Biskop Gunnerus gate 14’ in Oslo. Measurements of wind, electricityproduction and noise were taken and correlated. The results ...
    • Er smått alltid godt i eldreomsorgen? KUNNSKAPSSTATUS 

      Haugan, Gørill; Woods, Ruth; Høyland, Karin; Øyvind, Kirkevold (SINTEF Notat;16, Research report, 2015)
      Denne kunnskapsstatusen inngår i et prosjekt som drøfter eksempler på fysiske og organisatoriske modeller for fremtidens demensomsorg. Litteraturgjennomgangen viser konsensus i forskningen om at personsentrert omsorg ...
    • Evaluering av ni passivhusboliger på Rossåsen ved Sandnes EBLE – Evaluering av boliger med lavt energibehov. Delrapport 1 

      Thomsen, Judith; Svensson, Anna; Gullbrekken, Lars (SINTEF Notat;13, Research report, 2014)
      Rapporten presenterer resultater fra evaluering av ni eneboliger med passivhusstandard på Rossåsen ved Sandnes. Husene ble bygd av Fjogstadhus. I undersøkelsen ble det målt total energibruk, innetemperatur, luftfuktighet ...
    • Flerfaglig analyse av casestudier i REBO. Bærekraftig oppgradering av boligblokker 

      Kjølle, Kari; Denizou, Karine; Lien, Anne Gunnarshaug; Magnus, Eva; Buvik, Karin; Hauge, Åshild Lappegard; Klinski, Michael; Löfström, Erica; Wigenstad, Tore; Flyen, Cecilie (SINTEF Fag;10, Research report, 2013)
      Denne rapporten er en flerfaglig analyse av funn fra casestudier av oppgraderte boligblokker. Universell utforming og energistandard er vektlagt i casestudiene. REBO er et kortnavn or Husbankensfireårige strategiske ...
    • Forbedring av lydisolasjonen i trebjelkelag – Bjerkeløkkja 

      Homb, Anders (SINTEF Notat;15, Research report, 2015)
      Prosjektet viser at det er mulig å forbedre lydisolasjonen til helt enkle bjelkelag betydelig med valg av optimale forbedringstiltak. Beregninger og målinger før og etter tiltak viser dette i tilknytning til tunet Bjerkeløkkja, ...
    • Internevaluering av skoleanlegg. Fokus på funksjonelle og estetiske sider 

      Buvik, Karin; Cold, Birgit; Høyland, Karin; Ulleberg, Hans Petter (SINTEF Fag;14, Research report, 2014)
      Skoleanlegget har stor betydning for elevenes og lærernes hverdag. De fysiske rammene kan virke stimulerende eller hemmende for undervisning, læring og sosialt liv på skolen. En internevaluering av skoleanlegget kan brukes ...
    • Rimelige boliger for vanskeligstilte : Fase 3 - "Åfjordmodellen" 

      Woods, Ruth; Kjølle, Kari; Gullbrekken, Lars (SINTEF Notat;9, Research report, 2013)
      Rapporten beskriver "Åfjordmodellen", et pilotprosjekt hvor rimelige boliger for vanskeligstilte bygges av elever i nært samarbeid mellom videregående skole og kommunen. Modellen bygger på erfaringer fra "Blakstadmodellen".
    • Suksessfaktorer for økt bruk av solvarme 

      Hauge, Åshild Lappegard; Sørnes, Kari; Godbolt, Åsne Lund; Kristjansdottir, Torhildur; Sørensen, Åse Lekang; Fredriksen, Eyvind (SINTEF Notat;10, Research report, 2014)
      Hovedresultatene fra prosjektet «Suksessfaktorer for solvarme» Hovedmålet med prosjektet har vært å øke kunnskapen om solvarmeanlegg i Norge gjennom å samle brukererfaringer fra syv private solvarmeanlegg i Oslo-området.
    • UPGRADE – Veileder for energiambisiøs oppgradering av yrkesbygg 

      Mellegård, Sofie Elisabet; Svensson, Anna (SINTEF Notat;11, Research report, 2014)
      En helhetlig, stegvis gjennomgang av hvordan man bør gå fram for å få til en ambisiøs energioppgradering. Temaer som inngår i veilederen er tilstandsanalyser, mulighetsstudier, kostnadsanalyse, støtteordninger og beskrivelser ...