Browsing SINTEF Open by Author "Dahl, Erlend"
Now showing items 1-10 of 10
-
Beskrivelse av metoder for overordnede beregninger av klimagassutslipp fra transportsektoren i Norge
Hjelkrem, Odd Andre; Vik, Lars Harald; Babri, Sahar; Malmin, Olav Kåre; Thorenfeldt, Unn Karin; Dahl, Erlend (SINTEF Notat;N-02/23, Research report, 2023)Notatet beskriver en sammenligning av verktøy for å beregne utslipp fra transportsektoren i Norge. Det er sett på tre ulike verktøy: Arealdataverktøyet ADV, utslippsverktøyet NERVE som benyttes av Miljødirektoratet, og ... -
Energikart. Et verktøy for å beregne, visualisere og analysere energibruk i transportsektoren i Norge
Hjelkrem, Odd Andre; Rennemo, Ola Martin; Dahl, Erlend; Malmin, Olav Kåre; Babri, Sahar; Karlsson, Hampus (SINTEF;2021:00827, Research report, 2022)Denne rapporten er en dokumentasjon av arbeidet som er gjort i forbindelse med å etablere energikart for Norge, som vist på http://mobilitet.sintef.no/energikart/. Energikartet inneholder en grafisk fremstilling av ... -
Evaluering av automatisk fartstilpasning (ISA) i Statens vegvesen
Nordtømme, Marianne Elvsaas; Moen, Terje; Dahl, Erlend; Hjelkrem, Odd André; Arnesen, Petter (SINTEF rapport;A27040, Research report, 2016) -
Geofencing for smart urban mobility. Summarizing the main findings of work package 2: Pilot Design and work package 3: Piloting
Arnesen, Petter; Seter, Hanne; Foss, Trond; Dahl, Erlend; Lillestøl, Per Johan; Jenssen, Gunnar (SINTEF rapport;2020:00100, Research report, 2020)Norwegian cities are heavlly affected by car traffic, which brings major challenges related to efficiency, safety and the environment. In GeoSUM cooperative ITS and geofencing will be used to develop new tools to meet these ... -
GeoFlow - Pilot for vegprising
Arnesen, Petter; Moscoso, Claudia; Seter, Hanne; Dahl, Erlend; Berget, Gunhild Elisabeth; Bjørge, Nina Møllerstuen (SINTEF;2022:01022, Research report, 2023)Rapporten presenterer resultatene av piloten gjennomført i GeoFlow prosjektet, hvor 126 sjåfører ble rekruttert til å teste vegprisingsteknologi i en definert geofence-sone over en 3 måneders periode. Det ble logget data ... -
Investigating the Technological and Political Challenges of V2V Communication in Light of an Experimental Scenario Set Up
Arnesen, Petter; Dahl, Erlend; Hjelkrem, Odd Andre; Seter, Hanne (Peer reviewed; Journal article, 2021)The suggested benefits of automated vehicles are plentiful, but many of the benefits depend on connectivity with other vehicles and infrastructure to be useful to the society at large. This paper identifies two main research ... -
Kjøretøybasert beregning av fart, energi og utslipp
Hjelkrem, Odd Andre; Arnesen, Petter; Rennemo, Ola Martin; Dahl, Erlend; Thorenfeldt, Unn Karin; Kroksæter, Anders; Kristensen, Terje; Malmin, Olav Kåre (SINTEF Rapport;2017:00031, Research report, 2017) -
Kunstig intelligens for høyfjellsoverganger. Sammenhengen mellom værforhold og kjørefart
Skjermo, Jo; Södersten, Carl-Johan; Arnesen, Petter; Dahl, Erlend; Seter, Hanne (SINTEF Rapport;2020:00429, Research report, 2020)Rapporten gir oversikt over utvalgte fjelloverganger i Norge, med hensyn på sammenheng mellom målt kjørefart og værforhold som medfører stengning av veien. Dette for å støtte opp om og forbedre driftsentreprenørers ... -
Polestar 2 with Time-to-red/Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA) and Road Works Warning (RWW). Evaluation of speed adaption with drivers in Polestar 2 vehicles
Tangrand, Kristoffer; Sande, André B.; Dahl, Erlend; Arnesen, Petter (SINTEF;2023:01263, Research report, 2023)This report evaluates the efficacy of a cooperative intelligent i transport systems (C-11s) technology designed to communicate traffic light information to connected vehides. As a part of the NordicWay 3 project, a sample ... -
Prøveprosjekt som metode. Konsekvenser for bylogistikk i Olav Tryggvasons gate, Trondheim
Bjørgen, Astrid; Karlsson, Hampus; Dahl, Erlend; Arnesen, Petter; Bjørge, Nina Møllerstuen; Hansen, Lillian; Ryghaug, Marianne (SINTEF rapport;2021:00493, Research report, 2021)Prøveprosjekt er brukt som metode i transformasjon av Olav Tryggvasons gate, fra å være en gjennomfartsåre til en miljøgate, for å samle erfaringer om ulike tiltak som skal øke kvaliteten i gaten, økte attraktiviteten for ...