Utslippsfrie byggeplasser i smarte byer
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3160969Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [6009]
- SINTEF Community [2321]
- SINTEF Digital [2568]
- ZEN Reports [81]
Sammendrag
Denne rapporten utforsker drivere og barrierer for å bruke grønne offentlige anskaffelser (GOA) til å organisere innovasjonsøkosystemer, inkludert offentlige kjøpere, byggefirmaer, under-leverandører og utstyrsleverandører, for å oppnå utslippsfrie byggeplasser. Denne studien fokuserer særlig på ikke-veigående mobile maskiner (IVMM), som er essensielle i ethvert byggeprosjekt. Utvidelse av urbane områder, inkludert lokale nabolag og transportnettverk, utgjør en mulighet for vekst i byggebransjen. Imidlertid utgjør det også en risiko for økt forurensing for beboere. GOA og tidlig markedsdialoger er viktige faktorer for å initiere etterspørselen for utslippsfrie IVMM, men kommuner søker også etter flere innovasjoner og utslippsfrie løsninger samt investering i annen relevant grønn teknologi, forskning og utvikling for å nå sine klimamål.
Denne rapporten bruker litteratur- og dokumentanalyse for å undersøke Trondheim kommunes praksis og erfaringer. Funnene fra studien og analysen av litteraturen tyder på at kommuner kan forbedre infrastruktur for lavutslippsmaskiner, fremme bedre nettverk for byggherrer, entreprenører og leverandører samt forbedre samarbeidet gjennom tidlige markedsdialoger. Utslippsfrie byggeplasser utgjør også utfordringer for orkestrering av innovasjonsøkosystemer, spesielt når man administrerer store utslippsfrie infrastrukturprosjekter. Dette prosjektet fokuserer på utslippsfrie byggeplasser i en norsk kontekst, men baserer funnene på en systematisk gjennomgang av den internasjonale litteraturen for å bedre presentere state-of-the-art status og på så måte berede grunnen for et fungerende innovasjonsøkosystem for leverandører og innkjøpere. Rapporten har følgende hovedfunn:
• GOA-prosedyren i kommunen er for det meste åpen - behovet for tidlig markedsdialog før anbud bør analyseres for å vurdere markedssituasjonen, innovasjonsøkosystemet og få tilbakemeldinger fra leverandører om den tiltenkte anskaffelsestilnærmingen (f.eks. hvordan man anvender miljøkrav).
• Bruk av GOA er et viktig og strategisk virkemiddel for å redusere klimagassutslippene i kommunen. Ved å stille krav til og legge til rette for utslippsfri gjennomføring av bygge- og anleggsprosjekter får kommunen mer relevant erfaring.
• Det er flere utfordringer knyttet til å lade maskiner direkte fra nettet. En av de største utfordringene er knyttet til tilgjengelig ladeeffekt på byggeplasser.
• Det er svært viktig med lang levetid og åpenhet rundt investeringsplaner og tidlig involvering av netteier slik at man kan kartlegge innovasjonsøkosystem aktører, prosjektere og legge til rette for nødvendig effekt på bygge- og anleggsområdet.
En innovasjonsøkosystem analyse vil kunne styrke koordineringen av innkjøpere og aktiviteter for å sikre at innkjøpere får stort nok volum for å sette felles kriterier for utslippsfrie IVMM samt koordinere etterspørsel og vekst fra separate prosjekter til utbredt bruk både lokalt og nasjonalt.
Funnene, kombinert med kommunens syn på de opplevde barrierene og driverne for å oppnå utslippsfrie byggeplasser i en ZEN-kontekst, understreker viktigheten av et større innovasjonsøkosystemperspektiv, som forbinder interne og eksterne aktører. Rapporten har følgende hovedanbefalinger:
1. Bykommuners viktigste tiltak er å forbedre ladeinfrastruktur for utslippsfrie IVMM
2. Utvikle «grønne» nettverk av leverandører, byggherrer og entreprenører som inngår i et større innovasjonsøkosystem
3. Spesifisere miljøkrav i GOA
4. Økt innovasjonsøkosystemsamarbeid som starter gjennom tidlige markedsdialoger og innovasjonspartnerskap.
Kommuner kan bruke disse funnene til å forstå generelle innovasjonsøkosystems-faktorer for utvikling av mer avanserte utslippsfrie byggeplasser. Mer spesifikt oppsummerer denne studien de potensielle drivere og barrierer for GOA til å bygge modne innovasjonsøkosystemer i denne konteksten. GOA har vært gjenstand for mye miljøpolitikk samt forskning på bærekraftig utvikling, men dets anvendelse på utslippsfrie byggeplasser og ZEN er begrenset. Følgelig bidrar denne forskningen til den fremvoksende litteraturen om utslippsfrie byggeplasser.