Geofence for fartsreduksjon på buss
Research report
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5970]
- Rapporter fra SINTEF Community [795]
- SINTEF Community [2305]
Abstract
Geofencing er et verktøy som innebærer å sette opp et digitalt gjerde, som med posisjoneringsteknologi kan brukes til trafikkregulering innenfor en gitt sone avgrenset på et digitalt kart. Slik kan geofencing brukes til digital trafikkregulering, avhengig av hvem som forvalter sonen(e). Denne rapporten omhandler bruken av geofence for busser, med særlig fokus på fartsreduksjon. Funn og konklusjoner er basert seg på et mindre utvalg tilgjengelig dokumentasjon og lærdom fra tidligere prosjekt, intervjuer og survey til noen norske bussoperatører som er i en tidlig fase av planlegging, testing eller implementering, samt diskusjon med offentlige myndigheter. Rapportens hovedfunn viser at ikke bare bruksområdene til geofencer varierer, men også funksjonaliteten ettersom den kan settes til å gi ulike grad av støtte og kontroll, fra informativ til mer intervenerende. Rapporten viser til forutsetninger og utfordringer som særlig omhandler soneregulering, avveininger rundt fart lavere enn lovbestemt, personvern og kort om IT-sikkerhet, samt organisatoriske endringer hos bussoperatørene som vil kunne bli nødvendig.