Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoscoso Paredes, Claudia Trinidad
dc.date.accessioned2022-06-27T06:45:57Z
dc.date.available2022-06-27T06:45:57Z
dc.date.created2022-06-23T14:10:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-536-1761-9
dc.identifier.issn1894-1583
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000942
dc.description.abstractRapporten presenterer resultater fra en kartlegging av forskningslitteratur om belysning i skoler. Hovedformålet er å samle eksisterende kunnskap om effekter av lys (både dagslys og kunstig lys) på skoleelever. Videre presenterer og vurderer rapporten en innledende kartlegging av evalueringsmetoder for belysning i skoler. Kunnskapsinnhentingen vil benyttes til å foreslå gode belysningsløsninger i klasserom og gi grunnlag for å etablere den relevante metodikken som trengs for å evaluere lys i skolebygg. Hovedfunnene i litteraturstudiet er organisert i to hovedkapitler: dagslys og kunstig lys. For hver av disse presenteres lysets egenskaper, krav til belysning i skoler etter norske lover og forskrifter, og effekten denne typen lys har på skoleelever. Rapporten presenterer litteratur fra de siste 20 årene, og avsluttes med en generell diskusjon basert på hovedfunnene og de aktuelle evalueringsmetoder for skolebelysning. Resultatene viser i korte trekk at vindusareal, vindusorientering, type solskjerming, belysningsstyrke og lysfordeling i rommet og rommets overflater er blant de viktigste parametere for å evaluere dagslys i klasserom. For analyse av kunstig lys i klasserom bør man også evaluere andre parametere som belysningsstyrke, fargetemperatur, luminans av overflater og flimmer.en_US
dc.description.abstractThis report presents the results from a literature review of scientific research on lighting in schools. The main purpose is to gather existing knowledge about the effects of light (both daylight and artificial light) on school children. Furthermore, the report presents an initial mapping of evaluation methods for lighting in schools. The knowledge acquired by this literature review will be used as a basis to propose better lighting in classrooms and provide a basis for establishing the relevant method needed to assess lighting in school buildings. The main findings of the literature study are organized into two main chapters: daylight and artificial light. For each of these it is presented their properties, the requirements for lighting in schools according to Norwegian laws and regulations, and the effect each type of light has on school students. The report presents literature from the last 20 years and concludes with a general discussion based on the main findings and the current evaluation methods for school lighting. The results briefly show that window area, window orientation, type of sun protection, lighting intensity and light distribution in the room and the surface of the room are among the most important parameters for assessing daylight in the classroom. For analysis of artificial light in classrooms, one should also consider other parameters such as illuminance, colour temperature, luminance of surfaces and flicker.
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEF akademisk forlagen_US
dc.relation.ispartofSINTEF Fag
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Fag;91
dc.subjectDagslysen_US
dc.subjectKunstig lysen_US
dc.subjectSkoleren_US
dc.subjectSkolebelysningen_US
dc.titleLys og evalueringsmetoder for belysning i skoler. Litteraturstudiumen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Forfatterne. Utgitt av SINTEF akademisk forlagen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500en_US
dc.source.pagenumber38en_US
dc.identifier.cristin2069166
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 310052en_US
dc.description.localcode102023029en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel