Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEidsvik, Karl Johan
dc.contributor.authorUtnes, Torbjørn
dc.date.accessioned2016-04-27T09:15:59Z
dc.date.accessioned2016-04-28T07:42:02Z
dc.date.available2016-04-27T09:15:59Z
dc.date.available2016-04-28T07:42:02Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.citationSINTEF Rapport A161 26 p. SINTEF, 2006nb_NO
dc.identifier.isbn8214028620
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2387720
dc.description-
dc.description.abstractRapporten beskriver estimering av lokale strømmer i området rundt Hammerfest lufthavn. I nært nøytrale strømmer over bratte fjell som dette vil strømmen bli separert slik at maksimal turbulensintensitet bak fjellene vil bli opp mot √K/U ≈ 0.25. Når øvre grense for forsvarlig flyging regnes som ca √K ≈ 3.5 m/s, tilsvarer altså dette flybegrensninger allerede ved en høydevindstyrke som er større enn omkring U > 15 m/s for de mest ugunstige vindretningene. Stratifisert strømning kan også gi problematiske flyforhold og de simuleringene som er gjort i denne studien  er valgt omtrent som aktuell strømning den 01-05-2005 kl 14:00, da et Widerøe-fly ble skadet ved en hard landing. Strømmen er sydøstlig med tydelig stratifikasjon. Betydelige tyngdebølger med rotoreffekter estimeres og maksimal turbulensintensitet er større enn √K > 3.5 m/s.  Stratifiserte strømmer som dette kan gi vesentlig større bølgeamplituder (med brytning), rotoreffekter, eller hydrauliske sprang, som kan gi vesentlig større vindskjær, fallvind og turbulensintensitet enn det som er simulert. Slike forhold kan opptre mange steder i Norge når strømmen kommer fra høye fjell.  Oppdragsgiver Avinor AS
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleVindvariasjoner over Hammerfest lufthavn basert på estimater for 01-05-2005 kl 14:00nb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.date.updated2016-04-27T09:15:59Z
dc.identifier.cristin1268036
dc.relation.projectStiftelsen SINTEF: 90A260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel