Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVöller, Steve
dc.contributor.authorWolfgang, Ove
dc.contributor.authorKorpås, Magnus
dc.date.accessioned2015-12-18T15:01:37Z
dc.date.accessioned2015-12-22T08:54:41Z
dc.date.available2015-12-18T15:01:37Z
dc.date.available2015-12-22T08:54:41Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationSINTEF Energi. Rapport. 33 p. Sintef Energi AS, 2014
dc.identifier.isbn9788259435828
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2368743
dc.description-
dc.description.abstractMålet med denne studien er å finne ut hvordan innføring av elbil i Norge påvirker det norske og europeiske kraftsystemet og de tilhørende klimagassutslipp. Simuleringsmodellen EMPS blir brukt for å sette opp forskjellige scenarier med og uten elbil. I tillegg undersøkes hvordan resultatene forandrer seg når elbil-innføringen ses i sammenheng med ekstra installert vindkraft i Norge. Dagens kraftverkspark er dominert av fossile kraftverk og dermed går de marginale CO2-utslippene fra kraftsektoren opp ved innføring av elbiler, tilsvarende ca. 73 CO2-g/km. Dersom man ser introduksjon av elbil i sammenheng med utbygging av ekvivalent mengde ny vindkraft i Norge viser simuleringene at de totale utslippene fra kraftsektoren faktisk går noe ned sammenlignet med "null-situasjonen". Man kan i det tilfellet dermed konkludere med at CO2-reduksjonen innenlands som følge av elbiler tilsvarer 1-til-1 utslippene fra de bensin-/diesel-bilene som erstattes.
dc.language.isonor
dc.relation.ispartofseriesSINTEF Energi; Rapport; TR A7385
dc.titleEnergi- og miljøpåvirkning av elbil Systemanalyse med EMPS (Samkjøringsmodellen)
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-12-18T15:01:37Z
dc.identifier.cristin1205486


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel